Wat eet je vanavond #3

Kikkererwtencurry met gehaktballen, mangochutney, basmatirijst en geroosterde bloemkool (en gepekelde rode ui/koriander/lente-ui topping)

3 likes

Plaattaart met crĂšme fraiche, groene asperges, doperwten en eieren
Simpel maar lekker

2 likes

Quiche met gerookte zalm en broccoli

2 likes

Het was zo lekker :drooling_face:

6 likes

Simpele nasi goreng met satéboontjes :blush:

2 likes

Kip tajine (zonder tajine maken volgens het recept dus vage naam) met wortel en abrikoos

1 like

Alvast voor morgen :drooling_face:

Pastasalade met gerookte kip, tomaatjes, avocado en komkommer

Oh en vrijdag:
Saffraanrisotto met gamba’s en groene asperges

Tuna Mornay en als toetje een taart van Jarreau nog voor de verjaardag van mijn vriend.

Ohh klinkt zo goed. Ga ik proberen!! Dankjewel :heart_eyes:

1 like

Vega tajine (ook zonder tajine, dus eigen gewoon een stoof) met gestoomde couscous

2 likes

Gisteren urenlang druivenbladeren staan rollen, dus vanavond linzensoep, druivenbladeren en peterselie-muntsalade :heart:

10 likes

Leuk! Laat je het weten als je m geprobeerd hebt? :blush:

@zaatar wat voor recept gebruik je voor de druivenbladeren? Ik heb me er nog nooit aan gewaagd, koop ze altijd kant en klaar, maar het lijkt me vet leuk om zelf te doen

1 like

Broccoli uit de oven, rosti en een Toscaanse carrĂ© - lekker agv’tje.

Pannenkoeken

1 like

Heb het even voor je uitgetypt! :relaxed:

druivenbladeren

(dit is voor een flinke pan, denk dat je er met zo’n 6 personen van kan eten als bijgerecht/onderdeel van je maaltijd, maar ze zijn de dagen erna imo nog lekkerder dus maak er altijd veel!)

nodig:

• anderhalve pot druivenbladeren (ongeveer 500 gr)
  • 700 gr rijst
  • 350 gr rundergehakt (je zou het ook met vegagehakt kunnen doen, denk ik, en vegetarische versies gebruiken soms ook linzen of tomaat)
  • 3 citroenen
  • scheut neutrale olie (50 ml)
  • scheut water (ook 50 ml)
  • goede snuf zout
  • eetlepel piment of zwarte peper
  • naar smaak wat chilivlokken
  • (sommige mensen voegen nog fijngehakte munt of koriander toe, ik doe het niet omdat ik er nog een kruidensalade bij had)
  1. Druivenbladeren laten uitlekken, goed afspoelen en uit laten lekken
  2. Rijst wassen tot het water helder is
  3. Rijst mengen met gehakt, zout, piment, olie en water, kneden tot het een massa is waar je makkelijk hoopjes van kan maken
  4. Druivenblad met de nerven naar boven (dat is de mattere kant), uitstekende steeltje afknippen, hoopje rijst in het midden leggen en oprollen (eerst de onderkant naar boven vouwen zodat de rijst is bedekt, dan de zijkanten invouwen en het rolletje afrollen, op youtube is vast wel filmpje te vinden!)
  5. Rolletjes in een grote pan leggen, doorgaan tot alle bladeren/de vulling op is
  6. Hittebestendig zwaar bord bovenop de rolletjes leggen, pan vullen met water tot alles onder staat, sap van de citroenen toevoegen (en de uitgeperste citroen kan je ook in schijfjes in het water laten liggen)
  7. Aan de kook brengen, eerst zorgen dat het water goed kookt, dan vuur laag zetten en laten staan met de deksel op de pan. Lang laten staan, ik doe het meestal zo’n 3 tot 3.5 uur
  8. Zo nu en dan controleren of er nog genoeg water in de pan zit (alles moet onder staan)
  9. Het is klaar als de bladeren zacht genoeg zijn om makkelijk door te bijten en de vulling goed gaar is, maar niet papperig
  10. Eventueel serveren met partjes citroen zodat je er nog wat sap overheen kan doen, en vind het zelf nog lekkerder een dag of twee later!
9 likes

Wauw, dankjewel! Als ik binnenkort een keer een vrije dag heb ga ik me er aan wagen! :blush:

1 like

Hartige taart gevuld met tomatensaus met beetje room, courgette, aubergine, paprika, tomaat en haloumi

1 like

Vanavond uffenpasta :joy: (sorry)

Dus penne, spinazie a la creme, tomaten, bio spekblokjes, ui, kaas en pijnboompitten

2 likes

Diepvriespizza want wachten op corona uitslag en nu hoefde m’n vriend ook geen boodschappen te doen, vond ie niet erg

2 likes