Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Ja hoor, het concept is daar alleen anders. Vaak tv-sterren en die zijn dan bekend in Wallonië en Frankrijk.

maar voor de Vlamingen zijn ze onbekend? Ook politici bijvoorbeeld?

1 like

En je hebt ook nog bekende Belgen.

Ja de meeste Vlamingen kennen de Walen niet. Politici die op federaal niveau mee regeren zijn wel gekend, maar dat zal ook beter gekend zijn bij wie er geïnteresseerd is in de politiek.
Bekende Belgen zijn vaak atleten en qua muziek zou ik de grote dj’s bij rekenen en dan Stromae, Angele, Axelle Red, Arno, Toots Thielemans. Clouseau die bvb elk jaar meerdere keren het sportpaleis uitverkoopt is onbekend in Wallonië.
De boekskes in Vlaanderen coveren Vlaamse en Nederlandse bekende mensen en dan zijn er een paar Waalse boekskes die dan Fransen en Walen voor hun rekening nemen.

18 likes

blijf het echt fascinerend vinden, zo’n verdeeld land. Dank voor je uitgebreide uitleg!

4 likes

Ik wel, maar ik ben in m’n hart ook Nederlands🙃
Maar ik ken er niemand anders in Duitsland, die er zoiets doet.

Hier is iets, wat IK me allang afvrag: Hoeveel andere Duitse fans van Kinderen voor Kinderen zijn er en hoe kwamen ze dit kinderkoor tegen? Ze zijn namelijk volgens mij best onbekend buiten Nederlandstalige landen.

Ik vroeg me vandaag ineens af of de gemiddelde Vlaming zich meer verbonden voelt met Nederlanders (want zelfde taal) of met Walloniërs (want zelfde land) of dat gigantisch verschilt per Vlaming

3 likes

Met geen een van de 2 voel ik me “verbonden” om eerlijk te zijn.

Niet negatief, maar in Wallonië vind je me niet want vakantie in eigen land is voor mij aan de kust en ik praat geen Frans en omgekeerd praten ze in Wallonië amper Nederlands en Engels.

In Nederland vind je mij dan weer wel ( vind jullie land leuk en ga er vaak op citytrip ) maar de helft van de tijd moet ik daar Engels praten. ( I know is alleen in Amsterdam, maar ik merk het toch ook al buiten Amsterdam ). En de andere helft is het ook gewoon echt Nederlands en is echt niet hetzelfde als Vlaams.

Jullie cultuur is ook echt ( een beetje ) anders als de onze.

4 likes

de gemiddelde vlaming is arrogant genoeg om te denken dat ze een onafhankelijk land kunnen zijn :clown_face:

1 like

Geen van beiden, is mijn eerste gedacht.
Maar nu ik er over nadenk, toch meer verbonden met de Walen en amper met Nederland.
Brussel is gemeenschappelijk en ze wonen in hetzelfde land met aparte regeling.
Nederland is een ander land en het cultuur verschil is veel groter.

1 like

Ik vraag me al jaren af hoe je thuis nou een goed broodje shoarma maakt inclusief sla en saus zonder dat:

1. Je pitabroodje scheurt en alles er dus bij voorbaat al uit valt
  2. Je eerst drie happen sla hebt zonder shoarma
6 likes

Pita helemaal doorsnijden, op de onderkant saus, dan de sla daarop vastplakken, daarop de hete shoarma met direct daarop geraspte kaas en dan de bovenkant aan de kaas vastplakken.

5 likes

Shoarma op je bord mengen met saus en sla.

3 likes

Shoarma in een wrap. Niet hetzelfde, toch wel een oplossing.

5 likes

Om beurten een klein beetje shoarma, saus, sla doen en niet te vol stoppen.

4 likes

Ik vind die kant-en-klare pita’s uit de supermarkt nog onhandiger sinds ik ze een keer zelf gemaakt heb. Dan heb je meer zo’n griekse variant waar je alles in ‘vouwt’. Ben trouwens geen keukenprinses wat brood bakken betreft, maar pita’s zijn echt heel makkelijk.

5 likes

Pita halveren en dan heb je twee kleinere helften die je makkelijker kunt vullen, lost het niet helemaal op maar vind ik wel een handig iets.

2 likes

Jaaa als je ze een keer vers hebt gegeten zijn die kartonnen dingen uit de supermarkt nog naarder. Ik herinner me nu dat ik ooit trots een hele fotoreportage in het broodbaktopic had geplaatst van het proces haha. Maar het is makkelijk. Echt de kleine moeite waard.
En ze zijn inderdaad ook nog hanteerbaarder.

3 likes

Wat zijn de grootste cultuurverschillen?

Ik haal vaak bij de lokale Turkse bakker van die pita of Doner broodjes. Ze verkopen ze ook los, naast een gevulde versie.
En dan voor 1/3 opensnijden en dan stapelen maar.

4 likes