White privilege / racisme

Dat is iemand anders - dat filmpje is ouder dan de wedstrijd.

7 likes

Hmm ik zie er geen nazigroet in. Weet niet of dit werkt, maar is een video https://www.forumfeminarum.nl/uploads/default/original/3X/6/c/6cdd6fdccf53689f372ecafc241e24bd76ae68aa.MP4
Anders link: https://twitter.com/damian__xk/status/1196826180508422147?s=21

Oh echt. Dan vraag ik me wel af wat dat filmpje is want het was echt misselijkmakend

Ja, dat filmpje bedoelde ik!

Ik zie hier ook geen nazi groet in nee.

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje schrik van de vijandigheid naar mensen die een beetje “meningloos” zijn wat betreft de (zwarte) pieten. Zo vind ik roetveegpieten helemaal prima, maar ik kan mij gewoon niet voorstellen dat mensen zich er zo druk om maken. Wellicht dat dit komt omdat ik nooit gediscrimineerd ben vanwege mijn huidskleur.
Dat er nu roetveegpieten bij het Sinterklaasjournaal zijn, vind ik goed! Maar ik ga niet niet naar de intocht in ons dorp omdat daar zwarte pieten zijn en al zouden er roetveegpieten zijn, zou ik zeker ook gaan. Ik wil het feest gewoon vieren met mijn dochter.

Bij mij op school willen ze ook niks weten van roetveegpieten. Ben er een paar keer over begonnen, maar werd gelijk afgekapt door de commissie. Degene die bij ons Sinterklaas speelt, doet het niet zonder Zwarte Pieten. Dat vind ik dan wel weer echt belachelijk.

Al met al, vind ik de ontwikkeling van zwart naar roetveeg goed maar ik vind het feest te leuk om gelijk alle zwarte pieten te boycotten.

Je mag hier ook best van zeggen wat je vindt, maar doe dat aub wel op een manier waarbij je mijn “zoektocht naar een duidelijk standpunt” respecteert.

2 likes

Zolang je zoektocht als einde heeft dat zwarte piet wordt afgeschaft heb ik er respect voor.

4 likes

Ja bij mij zit het er nog niet 100% in dat hij zonder oorbellen, kroeshaar en rode lippen, maar wel met een (gedeeltelijk) donker gezicht van de roet, racistisch is. Gelukkig is mijn dochter pas bijna drie, dus zij groeit ook gewoon op met roetveegpieten en ik probeer ook bewust Piet te zeggen ipv Zwarte Piet. Maar alle spullen (decoratie en boeken) weggooien waar een Zwarte Piet op staat, doe ik niet. Kan ook niet precies zeggen waarom ik dat niet wil.

2 likes

Mijn zoektocht naar mijn eigen mening heeft ook even geduurd. In het begin was ik team “stel je niet zo aan”. We kunnen niet overal rekening mee houden. Tot ik er meer over ging lezen. Met mensen er over ging praten. Het is geen probleem voor mij, want ik ben ontzettend blank en blauwe ogen en blond haar. Mijn naam is heel erg oud Hollands en ik ben nooit ergens afgewezen of beledigd door iets waar ik zelf niet voor gekozen heb.
Maar ik snap de gevoelens van mensen die dit wel mee maken. Door te luisteren en te lezen naar de “tegenpartij”. Mijn dochter gaf ook de opmerking tegen een donkere Nederlander dat het zwarte piet was. Ik schrok daarvan. Ik schaamde mijzelf daarvoor. En dat was mijn eindpunt naar de zoektocht voor mijn mening. Ik ga niet eindeloos in discussie met mensen op sociale media want op Henk en Riet is geen winst te halen. Maar ik probeer wel mijn omgeving meer compassie en tolerantie te geven. Oké sommige vinden mij vervelend en irritant. I dont care. Als ik maar 3 mensen mee krijg, die ik team roetpiet/kleur piet of whtvr worden heb ik er toch mooi 3 bij gekregen.

31 likes

Daar ben ik zeker ook voor, alleen denk ik dat dat wel geleidelijk en op een “openminded” manier moet gaan om uiteindelijk alle mensen mee te krijgen. Ik merk gewoon dat er om mij heen veel vijandigheid is vanuit beide kampen.

Zo heeft mijn broer op Facebook een filmpje geplaatst waarbij hij een snoeppot met Zwarte Piet met een hamer kapot slaat. Veel anti zwarte pieten zullen dit goed vinden, maar ik denk dat je op zo’n manier alleen maar de kloof groter maakt en uit bent op confrontatie. Dat snap ik gewoon niet zo goed. Schrijf dan gewoon op een beleefde manier waarom jij er zo over denkt.
Mijn andere broer is trouwens weer pro zwarte piet, dus ik zit er lekker tussenin :expressionless: en baal er dan dus ook echt van dat dit voor spanning zorgt in de familie.

1 like

Mooi om te lezen. Ik denk dat ik redelijk op dezelfde weg ben en wellicht eindig bij het standpunt waar jij al bent :relaxed:

1 like

Zolang je er over nadenkt en er mee bezig bent is het al een stap in de goede richting toch?

Moet heel eerlijk toegeven dat het bij mij ook wel een aantal jaar heeft geduurd. Ben nooit tegen roetveeg piet of pro zwarte piet geweest. Maar vond zelf het sinterklaasfeest zo leuk en gezellig dat ik me niet zo goed kon voorstellen dat zwarte piet iets pijnlijks kon zijn. Als je dan met andere mensen praat en het om je heen ziet ga je er toch anders naar kijken. En het feit dat de pro-pieten zich zo asociaal en intolerant gedragen hielp ook mee het in te zien.

3 likes

Waarom moet ik op een beleefde manier uitleggen waarom ik er zo even overdenk? Ten eerste ben ik het beleefde wel voorbij en met mij vele anderen. En ten tweede zou ik het niet eens meer moeten hoeven uitleggen, deze discussie wordt nu al aan aantal jaar hevig gevoerd en het zou heel Nederland inmiddels duidelijk moeten zijn wat het probleem is. Dat je er nog niet aan wil vind ik een vorm van oogkleppen ophouden en ik vind het niet aan mij om je duidelijk te maken waarom die oogkleppen afmoeten. Als je er in geïnteresseerd bent kun je je erin verdiepen.

18 likes

Ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk is om beleefd te zijn als je er al jaren een vervelend gevoel bij hebt, alleen denk ik dat het effectiever is als je (in dit geval mijn broer, die zich sinds dit jaar openbaar inzet tegen Zwarte Piet) het subtieler aanpakt. Ik zie vooral dat het mensen afschrikt. Wellicht zijn die mensen dan naïef en hebben ze oogkleppen, maar het is toch juist de bedoeling om ze mee te krijgen en te informeren waarom deze discussie is?

2 likes

De ideale wereld is inderdaad dat iedereen het na deze drie/vier jaar nu wel begrijpt, alleen dat is helaas niet zo. Ik denk dat het effectiever is als mensen op een positieve manier geïnformeerd en geïnspireerd worden.
De reacties op mijn eerste bericht hebben mij al zoveel meer gestimuleerd om mij erin te verdiepen dan de berichten die ik de afgelopen dagen heb gelezen.

1 like

@Mol
Je zegt dat je niet begrijpt waarom mensen zich zo druk maken om zwarte piet en daarna zeg je zelf al dat dat wellicht komt omdat je zelf nooit gediscrimineerd bent vanwege je huidskleur. Dat is denk ik precies het punt: als je nog nooit gediscrimineerd bent om je huidskleur dan kun je toch niet voor anderen bepalen dat ze zich er niet druk om moeten maken? Dat je iets niet direct begrijpt omdat je het zelf nog nooit meegemaakt hebt is heel begrijpelijk, maar besef dan ook dat je juist om die reden eigenlijk niet kunt vinden dat andere mensen die dat wel meemaken zich niet druk moeten maken. Dit is volgens mij echt precies wat een privilege is. Ik denk dat in zo’n geval enkel de mening telt van de mensen die wel gediscrimineerd worden/nadeel ondervinden van zp. En dan bedoel ik niet dat wij niet mee mogen discussiëren maar wel dat wij niet kunnen bepalen of de gevoelens rondom zp legitiem zijn of dat ‘mensen zich druk maken’.

13 likes

Sorry maar als je het na vier jaar nog steeds rustig en lief uitgelegd wil krijgen vind ik dat gewoon niet de moeite waard. Het is allang duidelijk waarom we van zwarte piet af moeten, als je dat gedachtegoed deelt kun je zelf op onderzoek uit en genoeg info vinden over waarom dit zo is. Iemand die ergens een sterke mening over heeft moet altijd maar poeslief blijven om ie anders mensen tegen zich in het harnas jaagt. Nou so be it. If you’re not with us you’re against us.

Ik vind dat zo naïef, vanuit de zogenaamde linkse bubbel, gedacht als je denkt dat mensen zichzelf wel informeren. In de volkswijk waar ik woon, kom je verder met een normaal vriendelijk gesprek dan met de houding; if you’re not with us, you’re against us.

Deze mensen (ik generaliseer even) komen dat soort anti-zwarte Piet berichten niet eens tegen. Want waarschijnlijk is iedereen pro op hun FB. En die gaan niet zelf op Google zoeken want daar zien ze geen aanleiding toe. En dan kun je zeggen; zo hoort het niet te zijn! Maar dat is wel de realiteit. En ze zullen eerder aan het denken worden gezet door een zwarte buurman die ze al 20 jaar kennen en die aangeeft hoe kwetsend hij dat vindt dan een tv persoonlijkheid die continu roept hoe racistisch het is.

36 likes

Ergens snap ik je, maar deze houding draagt natuurlijk wel bij aan de polarisatie. Alleen al het steeds praten over twee kampen. Mensen werken nu eenmaal zo dat er waar er een “wij” is, er ook een “zij” moet zijn. Voorkomen doe je het niet. Maar door onbegrip/ongeduld overtuig je iemand anders niet van jouw punt en is het voor de ander wel heel makkelijk om zich dieper in te graven in zijn eigen kamp zonder dat het over de inhoud gaat. Beide kanten op. Niet dat ik niet snap waar het onbegrip/ongeduld vandaan komt, het is alleen niet zo constructief.

12 likes

Wellicht dat - als je zelf de discussie aan wil gaan met mensen in je omgeving - je ze kunt wijzen op het feit dat het racisme zelfs verweven is in de liedjes die we de kinderen leren te zingen.
“Daar wordt aan de deur geklopt (…) wie zal dat zijn, wees maar gerust mijn kind ik ben een goede vrind, want al ben ik zwart als roet ik meen het wel goed”.
Dat laatste zinnetje. Daar staat eigenlijk “ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed”. Oftewel: het is een uitzondering dat Zwarte Piet, met zijn kleurtje, iets goed bedoelt?
We zingen het gewoon. En dat is echt niet oké.

8 likes