@Madelief Oeh ik wist niet dat Laura Vitale er ook een recept voor had! Ik heb specifiek gezocht naar een recept waarvoor geen slowcooker nodig was, want die heb ik nog niet. En iets dat inderdaad niet te zoet was, want ik lees in commentaren weleens dat recepten te zoet zijn.
Ik vond dit recept en heb het iets aangepast: https://www.lifeasastrawberry.com/easy-apple-butter/
Mijn appelboter is al klaar, het ging vrij snel in mijn gietijzeren pan. Ik heb gebruikt:
5 gemengde appels (Goudreinet en Elstar)
1 theelepel gewone kaneel
0,5 theelepel Ceylonkaneel van Euroma
0,5 theelepel gemengde koekkruiden van Verstegen (bij gebrek aan gemalen kruidnagel)
0,25 theelepel zout
1/4 cup donkere maple syrup
1 eetlepel donkerbruine basterdsuiker
2 eetlepels citroensap
Mijn appels begonnen al erg snel in te koken en ik merkte dat er iets vocht bij moest, dus toen heb ik er nog een eetlepel citroensap bij gedaan. Na anderhalf uur heb ik de boel gepureerd met een staafmixer en inmiddels staat het af te koelen in een bakje. De smaak is echt heerlijk. Niet te zoet in ieder geval, en een fijne diepe smaak door de specerijen en maple syrup. Mijn man vindt het ook heerlijk en wil graag morgen kijken hoe het is bij Amerikaanse pannenkoekjes.
Dit is overigens nog beter dan de beste geurkaars, hele keuken en woonkamer ruiken naar herfst. 
Oh en het is inderdaad heel anders dan appelstroop. Dat vind ik echt niet lekker. Appelboter is meer een heel geconcentreerde appelmoes en veel diepere, intensere smaak.