Midden- en Zuid-Amerika topic

Puebla en Oaxaca liggen allebei goed op de route en allebei hele leuke steden waar je fijn kunt rondwandelen en lekker kunt eten.

Ik ga eind van het jaar richting Zuid-Amerika. Het wordt waarschijnlijk rondreizen door Argentinië, Chili en Uruguay. Ik start alleen en ontmoet een vriendin dan ergens in Uruguay of Argentinië is nu het idee. In mijn eerste weken dat ik alleen ben, wil ik vooral lekker op een relaxte plek ontspannen met strand en wat yoga. Ik kom er alleen niet helemaal uit wat nu handig is. Of eerst naar bijvoorbeeld Mexico of Colombia naar de kust en daarna opnieuw vliegen (maar best duur vanwege extra vlucht), of al in de buurt van Uruguay of Argentinië iets zoeken. Alleen wat zijn dan goede opties voor strand en relaxte plekjes? Dacht nog aan Brazilië, maar misschien is Uruguay zelf ook nog wel gemakkelijker. Ik vraag me alleen af of dat voor 2/3 weken ook geschikt is. Ben dus benieuwd naar andere ideeen of ervaringen.

1 like

Geen ervaringen, maar super toffe plannen! Ik ben ook benieuwd naar de tips

Drie weken is best lang, dus je zou best naar Centraal Amerika kunnen gaan en dan via Panama naar Buenos Aires kunnen vliegen, als je een beetje flexibel bent met de data moet je wel betaalbare vluchten kunnen vinden! Costa Rica of Panama zijn leuk als je niet te veel stress wilt en gewoon op het strand wilt kunnen chillen.

Ik weet niet of Uruguay echt leuk is daarvoor, is ook een stuk duurder. Brazilie zou kunnen maar ik vind bijvoorbeeld Rio niet echt een strandbestemming, ik zit daar nooit echt ontspannen op het strand.

Weet niet wat je plannen in Argentinie zijn maar je zou ook nog naar Puerto Madryn kunnen gaan! Kan je walvissen en pinguins spotten :heart_eyes:

Als je nog tips voor Argentinie nodig hebt, let me know! Is echt een van mijn favoriete landen geworden.

1 like

Ben uitgekomen op een ticket naar Costa Rica heen. Denk dat ik van daaruit naar Nicaragua ga. En dan na een paar weken richting Argentinië. Zo lekker om geboekt te hebben; dan begint het toch al wat te kriebelen.

Als er nog tips voor Nicaragua zijn hoor ik het natuurlijk graag.

2 likes

Iemand tips voor Peru? Fijne accommodaties in Cuzco of ergens in de amazone, zo’n lodge? Lekkere restaurantjes in Lima en Cuzco?

Nog niet in Peru geweest maar deze staat op mijn lijstje: Mountain View | Tipi A-frame ⛺️ (@mountainviewexperience) • Instagram photos and videos

1 like

Ok even fotospam, als iemand ooit naar peru gaat ga alsjeblieft naar stardome lodge want dit is echt insane.






En het eten is ook geweldig en heel vers

45 likes

Hoi allemaal, heeft iemand toevallig nog itinerary tips voor guatemala/belize? Ik ga in augustus een solo backpacking trip maken, heb een retourvlucht naar Guatemala-stad en blijf 31 dagen.

Tot nu toe wil ik zeker bezoeken: antigua (+vulkaan), lake atilan, Lanquin (+semuc champey), Flores/Tikal, en als ik ook Belize erbij neem wil ik sowieso ook Caye Caulker bezoeken. Wat zou een aanbevolen route zijn voor deze tijd?

En is het de moeite waard is om ook Belize te bezoeken, ook al is het zo duur? En zo ja, zijn andere plaatsen dan caye caulker ook aan te raden? Ik zou een rondje kunnen maken waarbij ik dan ook Rio Dulce in Guatemala kan bezoeken, hoewel ik gehoord heb dat Livingston en Hopkins niet echt de moeite waard zijn. Ik zou ook langer in Caye Caulker kunnen blijven (eventueel inclusief de ragga tours zeiltocht) en direct terug naar Flores gaan en vanuit daar weer naar antigua.

Belize binnenland is ook leuk. Vooral dan naar San Ignacio. Vanuit daar cavetubing, naar cahal pech tempels, en naar iguana conservation project. Wel duur idd. Maar zo een ander land dan de rest van Centraal Amerika. Ik vond Caye Caulker niet zo leuk voor langere tijd. Snel uitgekeken.

1 like

Iemand in Brazilië geweest en toevallig tips/aanraders? Ik ga binnenkort waarschijnlijk 3 weken maar iedereen zit me bang te maken qua veiligheid. Zeker omdat ik alleen ga… maar zal daar vast wel andere backpackers leren kennen om samen mee dingen te doen, denk ik dan?

1 like

Ik ben er een aantal jaar geleden geweest. Rio, Ilha Grande en Paraty. Ik heb me er nooit onveilig gevoeld, ook niet alleen of s avonds. Wel met name in rio op het strand goed op je spullen letten, daar wordt echt heel veel gestolen. Maar buiten dat heb ik me nooit persoonlijk onveilig gevoeld.

Ik vind het er echt fantastisch! In rio kan ik qua wijk santa teresa aanraden om te verblijven of bijv in ipanema, direct aan het strand.
Ilha grande vond ik ook heel erg mooi. Je kunt vanuit het dorpje een hele leuke hike maken over het eiland naar een strand waar je goed kan surfen. De hike duurt in totaal zo’n 4 uur, je kunt ook halverwege nog op de boot stappen of je gaat vanuit het dorp met de boot.

1 like

Kleine update: het was zeker veilig genoeg! Gewoon beetje op je hoede zijn en bv in Rio vaker Uber gebruiken. (Wat ik soms wel jammer vond want ik loop heel graag als ik op vakantie ben om een stad oid te ontdekken).
Kan Brazilië alleen maar aanraden, wat een fantastisch land. Wel gigantisch dus als je kan zou ik voor een langere periode gaan en je Portuguees wat bijschaven want heel weinig mensen spreken Engels of Spaans. Kwam ook niet super veel solo backpackers tegen die niet-Braziliaans waren dus dan is Portugees wel handig!

2 likes

Inmiddels ben ik bijna in Argentinië en hoor ik heel graag je tips!

Wat leuk!

Over het algemeen: zorg dat je daar geen geld pint, maar geld overmaakt naar een Western Union account en het daar op zo’n kantoor ophaalt. Hierdoor maak je gebruik van de blue dollar rate en die is 2x (meer?) zo voordelig. Hou er wel rekening mee dat je lang in de rij gaat staan en dat niet alle kantoren altijd cash op voorraad hebben dus het kan nogal een onderneming zijn. Maar als je al je overnachtingen etc. met cash betaalt gaat het je echt zoveel schelen!

  • Buenos Aires: hier heb ik in Casa Basilico geslapen. Was niet fantastisch maar wel goede locatie op loopafstand van Palermo. Ik zou sowieso ergens in/bij Palermo zoeken om te slapen. Verder heb ik hier zo’n hop on/hop off bustour gedaan en dat was prima om de stad te zien, was er maar twee dagen dus had weinig tijd om echt meer te doen.

  • Toen ben ik naar El Calafate gevlogen en dat was echt de mooiste plek waar ik ooit geweest ben. Heb de Perito Moreno gletsjer beklommen :heart: :heart: Ik sliep in Hostel America del Sur en het is nu natuurlijk hoogseizoen, maar als je daar nog een plekje weet te scoren moet je daar zeker verblijven. Heb ook de bus gepakt naar El Chalten voor een paar nachten, daar kan je fantastische hikes doen. Ik was daar in de winter dus heb alleen de makkelijkere hikes kunnen doen, maar zou heel graag in de lente/zomer teruggaan!

  • Hierna ben ik naar Cordoba gevlogen en dat vond ik verschrikkelijk, maar als je van uitgaan houdt en met een leuke groep bent is het vast wel te doen. Sliep hier in het Selina hostel en het was echt mega goor.

  • Toen ben ik doorgevlogen naar Salta en heb ik daar met een groep backpackers een auto gehuurd en een roadtrip gedaan naar alle highlights in de provincie daar (Jujuy, Purmamarca, Tilcara, zoutvlaktes etc.). Was ook weer fantastisch maar heb wel last gekregen van hoogteziekte daar. In Salta is Selina wel heel leuk om te slapen en ze hebben super lekker eten daar.

Dit was het een beetje algemeen maar je gaat het sowieso naar je zin hebben, er zijn nog zoveel meer mooie plekjes!

Ik ga in januari terug naar Patagonie en ga dan het Chileense deel doen met de auto, maar we rijden terug ook een stukje door Argentinie dus dan verblijven we in Bariloche, daar wil ik al zo lang heen! Kan echt niet wachten.

Als er nog mensen zijn met tips voor het Chileense deel van Patagonie/de Carretera Austral, let me know!

6 likes

Heel erg bedankt! Ik ben zelf in januari ook aan het rondrijden door het Chileense deel van Patagonië. Mocht ik nog iets tegenkomen onderweg wat het vermelden waar is, zal ik het hier neerzetten.

1 like

Nice! Als je het leuk vindt om op instagram te connecten kan ik je mijn naam doorsturen :slightly_smiling_face:

Ja doen, leuk!

1 like

Ik vond de raggamuffin zeiltrip echt het hoogtepunt van Belize! Zo zo mooi en leuk. Verder: San Ignacio & rondom Hopkins.

1 like

Ik ben echt heel erg aan het twijfelen naar welke landen ik wil. Ik wil in april een paar weken weg. Ik denk nu aan 4 weken, maar kan eventueel ook wel wat langer nog.

Ik dacht eerst aan Costa Rica en Nicaragua, maar nu hoor ik van meerdere mensen dat Costa Rica zo erg tegenvalt qua kosten en dat Nicaragua best intens kan voelen als je nog nooit in Midden-Amerika bent geweest en geen Spaans spreekt. Hoorde ook dat Costa Rica een beetje schijnveilig is en dat ze blij was dat ze beide landen samen was met een groepje.

Nu krijg ik dus van vrijwel iedereen Guatemala aangeraden, eventueel in combinatie met Belize. Lijkt me ook onwijs tof. Alleen als ik daar op Google vind ik juist weer dat Guatemala aan de onveilige kant staat van de landen in Midden-Amerika. Dus het op twee na gevaarlijkste land (na Honduras en El Salvador).

Nu ben ik sowieso van plan om hoofdsteden te vermijden en geen rare dingen te doen. Maar wat zouden jullie doen als je alleen gaat reizen als vrouw en geen Spaans spreekt? Costa Rica en Nicaragua? Of Guatemala en Belize?

1 like