Plantaardig/vegan eten #2

Oh wat goed! Ga ik die deze week als test maken. Ik heb ook alle ingrediënten al in huis. Dankjewel :relaxed:

@Mimir ik heb het boek Taart ende Koeck gereserveerd bij de bieb. Ben benieuwd! Heb ook meteen het boek van Enzo van Heel Holland Bakt gereserveerd.

@Mette12 ik heb even online gekeken en ze hebben op het moment niet veel vegan bakmixen in het assortiment. Alleen bananenbrood (dat kan ik ook wel zonder bakmix), koekjes en brookies. Die laatste lijkt me wel heel lekker, maar niet heel geschikt voor de gelegenheid waar ik het voor wil maken. Wel een goeie tip. Ik zal er in de winkel eens naar kijken.

@Briseis oh die koekjes zijn ook een goede tip! Daar was ik toch al nieuwsgierig naar. Hmmm even kijken wat ik ga doen. Misschien beide haha.

2 likes

Voor een vegan maanzaad-citroencake kun je heel goed chiazaad gebruiken ipv ei! Door het maanzaad merk je niet van de chia. (Edit: Wat @Dazed zegt dus)
Verder is gewone blueband ook vegan.

3 likes

Ik heb deze toevallig vorige week bij de jumbo zien staan. En daar hebben ze ook de vegan brownies, aanrader.

Een andere aanrader is deze: Video: Chocolade fudgetaart - OhMyFoodness

Let op! Dit recept is niet vegan, maar supermakkelijk te veganizen met speculoos ipv bastogne, plantaardige margarine en gecondenseerde kokosmelk! Het is echt een supersimpel, supersnel en héél erg lekkere taart.
Ik scoor er altijd goes mee haha!

3 likes

Als je iets simpels zoekt, kan ik je de vegan brownie mix van dr. Oetker aanraden. Supersimpel om te maken en heel lekker.

1 like

Ik vind die ook heel lekker. En makkelijk te pinpen met extra dingen (noten of extra chocoladestukjes) om het nog wat indrukwekkender te maken😅

2 likes

Beetje laat maar dat supersnelle notentaartje van de openingspost uit het baktopic-3 is ook makkelijk te veganizen.

Je gebruikt dan gecondenseerde kokosmelk en plantaardige boter.

Edit: oh wacht je zocht koekjes en cake. Je kan er koekjes van maken als je van die kleine ronde stekers hebt al is het dan misschien meer een mini taartje.

1 like

Ook een goed idee!

Ik heb net Koopmans fijne cake mix met sojamelk, chiazaad “eieren”, citroenrasp en maanzaad gemaakt en in de oven gezet. En als dat mislukt probeer ik het recept van Dazed haha. Ben benieuwd!

2 likes


Rip

Ik ben net snel naar de winkel geweest voor sojamelk en zag toen bij de bakmixen een kruidcakemix van Homemade. Ik heb de ingrediënten gecheckt en daar zag ik geen dierlijke bestanddelen tussen staan. Ik twijfelde over e482-zonnebloemlecithine, maar volgens de Nederlandse Vereniging voor Veganisme is die oké. Dus nu ga ik deze maar maken met wat amandelschaafsel eroverheen om het wat op te leuken, omdat ik zeker wil weten dat het gaat lukken want ik heb het morgen nodig :sweat_smile: Ga ik een andere keer die van Dazed proberen! Ik durf het nu even niet aan haha.

Edit:


Yay, deze is wel gelukt!

14 likes

Iemand deze wel eens gehad? Wat vond je ervan? Ik ga hem deze week eens uittesten, mijn verwachtingen liggen niet al te hoog…

1 like

Vind elk vegan rulgehakt tegenvallen, deze was geen uitzondering :joy:

3 likes

Ik vond deze prima, vergelijkbaar met alle anderen

1 like

Idem!

2 likes

Ik vind deze wel lekker! Wordt ook niet zacht in een saus ofzo, zoals sommige andere vervangers.

2 likes

Ik heb aangeboden om iets te koken voor sinterklaas met de familie. Iemand ideeën? Oven is stuk, dus het moet in een pan en niet te onbekend of raar en moet gewoon gegeten kunnen worden in een kring.

1 like

Stampot?

Vind voor groepen chili sin carne altijd een hele fijne: lekke verse guacamole en tortilla chips erbij en het is feest.

4 likes

Je zou ook gewoon twee soorten soep met broodjes en lekkere dips kunnen maken, maar ik weet niet of je dat te simpel vindt.

Voor hoeveel personen is het? Misschien risotto, of curry met naan en een lekkere dip. Parelcouscous salade.

1 like

Paddenstoelenragout met broodjes erbij?

Ik heb laatst een tofu recept gevolgd maar in de airfryer werd het als nel jeel hard en in de pan bleef het sponzig, hoe lang ik ook bezig was. De smaak was er ook helemaal niet ingetrokken. Ik had het wel 5 uur uit laten lekken en 3 uur laten marineren. Ik zie online dat ze het op die manier doen en dat het dan wél werkt. Weten jullie wat ik fout doe? Of hoort het zo (ik heb het nog nooit klaargemaakt gegeten :sweat_smile:)?

1 like

Ik laat het zo lang mogelijk uitlekken, om het vervolgens in maizena te wentelen en in de pan te bakken. Als het bijna klaar is blus ik het af met mijn marinade. Denk dat het opnieuw uren laten weken in marinade ervoor zorgt dat het zompig blijft, je maakt er immers opnieuw een vochtig/sponzig product van.

3 likes

Eerst invriezen en daarna ontdooien zorgt er ook voor dat al het vocht eruit is en dan neemt het marinade beter op. En dan zoals @NeverLeNkemise zegt in maïzena wentelen en in de pan of airfryer bakken

2 likes