Plantaardig/vegan eten

Klopt - helaas is dat geloof ik de enige plantaardige vet soort die hard blijft. Alsan heeft natuurlijk ook nog een bio variant. Daar wordt in ieder geval bio palmolie en kokosolie voor gebruikt.

Voor veel taarten of cake kun je ook recepten vinden met vloeibare olie. Bij recepten die je zelf aanpast kun je dan eventueel wat minder vloeibare ingredienten toevoegen.

2 likes

@Miep42 trouwens, het “gewone” pakje bakboter van Blue Band is ook vegan toch?
Dat merk wordt misschien niet verkocht, maar is er geen huismerk van zo’n zelfde product verkrijgbaar? Of zit dat juist ook vol palmolie?

2 likes

Ja en Albert Heijn heeft ook vegan ‘harde’ margarine @Miep42

1 like

Kom ik weer met mijn vegan bakboek, maar hier staan twee recepten voor boter in!
Daarnaast kun je ook margarine nemen en mengen met een beetje sesamolie. Daar krijgt het ook een rijkere smaak van.

3 likes

Wow dit is echt veel werk voor iets wat je in de supermarkt kan kopen voor nog geen euro :flushed:

4 likes

De olie met botersmaak van Ikea is ook vegan en koolzaad dus duurzaam. Dat gebruik ik altijd. Baksels met olie zijn ook heel lekker vind ik, heel moist. Je kunt wel iets minder gebruiken dan van boter omdat boter vaak nog een percentage water bevat.

4 likes

Dank voor de tip!

Vegan margarine is inderdaad makkelijk te verkrijgen in de supermarkt maar daar zit toch bijna altijd palmolie in. Dat was voor mij ook de reden om verder te gaan kijken. Naturli smeerbaar werkt bij mij trouwens prima, ook voor koekjes, je zou denken dat je dan een harde boter nodig hebt maar ik bak er echt superlekkere shortbread van bijvoorbeeld! En op een warme geroosterde boterham met jam :drooling_face:

Geen gerecht maar een bijgerecht maar mega lekker

6 likes

Het is officieel geen eten, maar ik kom er niet helemaal uit en jullie kunnen mij hier vast mee helpen. Ik ben momenteel mijn verzorgingsproducten te vervangen door goede vegan opties. Momenteel gebruik ik als douchegel de nivea doucheschuim, ik heb een vrij gevoelige droge huid, de meeste producten van lush zijn daar helaas te zeepig(droog) voor. Iemand een goede plantaardige optie?

Indiaas is mijn go to keuken voor lekkere vegan gerechten. En dan naan erbij, en poppadums en bhajee, chutney en raita :drooling_face:
Ik vind dahl altijd heel lekker (de groene meisjes hebben bv een goed recept op de website staan) en die kun je makkelijk van tevoren maken

3 likes

Gewoon met degene die ik heb staan meestal :sweat_smile: dat is eigenlijk altijd ongezoete soja yogurt of alpro go on (die vind ik fijn omdat het wat dikker is). Ik heb nooit last van de sojasmaak die mensen vaak vies vinden maar dat is persoonlijke smaak.
AH heeft nu natuurlijk ook verschillende zuivelvervangers zoals haver fraiche en kwark, dat zou misschien goed kunnen werken (nog niet geprobeerd)

1 like

Ik heb Syrische vrienden die dit altijd maken als ik kom eten, zoooo lekker!

1 like

Ik vind zelf de zepen van Werfzeep heel fijn en heel mild ! Maar dat is wel zo’n blok zeep, weet niet of je dat prettig vind. Ik heb ook snel last van droge huid en probeer zo veel mogelijk ‘lokaal’ te wassen (dus alleen oksels en voeten bijvoorbeeld ipv hele lichaam in te zepen )

De dagelijkse dahl van the green kitchen at home :heart_eyes: zó lekker vind ik die. Had laatst een foto gemaakt voor m’n insta stories dus bij deze haha:

5 likes

Ik heb deze gegeten. Niet heel bijzonder, beetje zurig door de cranberries maar denk dat er wel goedkopere pure chocola te vinden is die hetzelfde smaakt.

1 like

Ik maak de dahl altijd zonder bijgerecht, omdat er aardappels en linzen inzit is het vullend genoeg. Maar je kunt er bijv naan bij eten!

Ik weet zelf niet of de naan die je bij de supermarkt koopt vegan is, maar het is ook zelf te maken van bloem, water en snufje zout (zoek maar eens op ‘platbrood maken’)

1 like

Weet niet of je in oost woont maar ik vond deze altijd leuk, aardige mensen. Ze hebben ook kala namak voor goedkoop, mocht je dat nog eens nodig hebben

https://goo.gl/maps/G5EfbS1S62zunfdM7

1 like

Volgens mij verkoopt de amazing oriental vegan naan

2 likes

Heeft iemand hier wel eens rendang van/met tofu gemaakt? Is dat een beetje te nassen of kan ik beter jackfruit gebruiken.

Met de meeste zeepblokken krijg ik meteen zo’n droog gevoel, vandaar ook m’n liever geen lush