Plantaardig/vegan eten

Flora of Wajang.

2 likes

Flora inderdaad

1 like

Ik las dit toevallig gisteren op de insta van VJFB:

Ik snap heel goed dat het vervelend is dat je vriend af en toe bewust “de fout in gaat”. Als ik mijn vriend zijn geliefde fried chickenwings zie eten vind ik dat ook zoo vies/onaantrekkelijk.

Tegelijkertijd weet ik dat hij van elke dag meermaals vlees naar een paar keer per maand (incl beleg) is gegaan en verder met mij vega(n) eet. Dat is al zo’n vooruitgang en hij gaat bijv nu ook met zijn broer in (fervent vleeseter en vega-belachelijkmaker) in discussie als het om hoeveelheden vlees eten gaat. Je vriend heeft zelf geopperd geld te doneren, dat vind ik al zo goed! Het compenseert het misschien niet (ook gevoelsmatig) maar geeft wel ook goede wil aan.

10 likes

Dat vond ik ook! Zo bitter. Heb je die met amandel al geprobeerd? Die vind ik namelijk heel lekker :drooling_face:

@Polska Oh ja die had ik ook gemaakt, heel goed recept!

@Miep42 nu altijd Naturli (jumbo) die is gewoon de lekkerste, soms Alsan (bij vegan supermarkt gekocht)

2 likes

ja Alsan is de enige die hier te koop is (woon niet in NL) maar Flora, Wajang, en Naturli niet helaas, wil graag eens wat anders proberen

1 like

Dld toch? Sojala, rama vegan, naturli. Kom toch vaak weer bij alsan uit omdat die zo goed verkrijgbaar is. Hier staan nog een paar goede opties

1 like

thanks voor het meedenken! ja klopt, van dit lijstje heb ik ook wel een aantal geprobeerd maar dit is allemaal van die smeerbaare (zachte) boter, ik heb altijd het idee dat baksels met een harde boter beter worden? misschien onzin maar goed

Hangt er een beetje af van wat je wil maken, maar vind idd het resultaat met alsan vaak het beste. Wat is de reden dat je een alternatief zoekt voor Alsan?

Naturli vind je soms in bio zaken.

1 like

omdat het eigenlijk compleet palmolie is, volgens mij? ja denk dat dat de reden was waarom ik naar een alternatief keek

Ik weet niet wat je precies wilt bakken, maar vaak kun je het ook vervangen door olie (bv zonnebloem of kokos). Heb je dat al eens geprobeerd?
Het verbaast me altijd dat dat werkt omdat olie vloeibaar is maar bij mij is het tot nu toe altijd goed gegaan.

2 likes

Klopt - helaas is dat geloof ik de enige plantaardige vet soort die hard blijft. Alsan heeft natuurlijk ook nog een bio variant. Daar wordt in ieder geval bio palmolie en kokosolie voor gebruikt.

Voor veel taarten of cake kun je ook recepten vinden met vloeibare olie. Bij recepten die je zelf aanpast kun je dan eventueel wat minder vloeibare ingredienten toevoegen.

2 likes

@Miep42 trouwens, het “gewone” pakje bakboter van Blue Band is ook vegan toch?
Dat merk wordt misschien niet verkocht, maar is er geen huismerk van zo’n zelfde product verkrijgbaar? Of zit dat juist ook vol palmolie?

2 likes

Ja en Albert Heijn heeft ook vegan ‘harde’ margarine @Miep42

1 like

Kom ik weer met mijn vegan bakboek, maar hier staan twee recepten voor boter in!
Daarnaast kun je ook margarine nemen en mengen met een beetje sesamolie. Daar krijgt het ook een rijkere smaak van.

3 likes

Wow dit is echt veel werk voor iets wat je in de supermarkt kan kopen voor nog geen euro :flushed:

4 likes

De olie met botersmaak van Ikea is ook vegan en koolzaad dus duurzaam. Dat gebruik ik altijd. Baksels met olie zijn ook heel lekker vind ik, heel moist. Je kunt wel iets minder gebruiken dan van boter omdat boter vaak nog een percentage water bevat.

4 likes

Dank voor de tip!

Vegan margarine is inderdaad makkelijk te verkrijgen in de supermarkt maar daar zit toch bijna altijd palmolie in. Dat was voor mij ook de reden om verder te gaan kijken. Naturli smeerbaar werkt bij mij trouwens prima, ook voor koekjes, je zou denken dat je dan een harde boter nodig hebt maar ik bak er echt superlekkere shortbread van bijvoorbeeld! En op een warme geroosterde boterham met jam :drooling_face:

Geen gerecht maar een bijgerecht maar mega lekker

6 likes

Het is officieel geen eten, maar ik kom er niet helemaal uit en jullie kunnen mij hier vast mee helpen. Ik ben momenteel mijn verzorgingsproducten te vervangen door goede vegan opties. Momenteel gebruik ik als douchegel de nivea doucheschuim, ik heb een vrij gevoelige droge huid, de meeste producten van lush zijn daar helaas te zeepig(droog) voor. Iemand een goede plantaardige optie?