Reizen / Vakantie #2

Ik vond overdag alleen door de binnenstad lopen geen probleem. Ik gebruikte gewoon mijn google maps als navigatie, ging nergens op in en kapte alle interacties direct af. In de avond was ik nooit alleen, dus dat weet ik niet. Zou inderdaad gewoon doen waar jij je fijn bij voelt. Ik zat in een riad en het was veilig.

2 likes

Ben 1 dag (1 overnachting) in Bratislava geweest, we gingen de volgende dag vroeg weg weer, ondanks dat mensen het hier wat minder leuk vonden vond ik het echt een leuke knusse stad!
Ik ging een vriend daar ontmoeten die vanuit Tsjechië kwam en ik met mijn vriend vanuit Budapest. Dus was een leuke optie in het midden. De trein naar Bratislava toe was super, erg netjes en handig van binnen met stopcontact enz en we hadden een eigen coupé (2e klasse). Terug was tijdens lunchtijd dus hebben we in het restaurant gedeelte gezeten en lekker gegeten, echt beter dan verwacht.

In Bratislava vond ik vooral het kasteel mooi en ver uitzicht vanuit daar met zonsondergang. Gezellig restaurantje met slovaakse keuken (Slovak pub) en we hebben een gerecht met verschillende gerechten gekozen, was zo machtig… maar ja wilde het wel uitproberen. Gezellige cafés bezocht voor drankje, naam eig vergeten haha, in de avond rondwandelen in het stadscentrum en 2 prachtige kerken bezocht.

Vond het voor een korte tijd wel een aanrader!

3 likes

Overdag is het echt prima te doen hoor buiten lopen , je zal idd bij de Medina en Djemaa el Fna wel wat agressieve verkopers tegenkomen , tot schelden aan toe als je niks koopt . Laat vooral niet zomaar je handen pakken voor henna te zetten , ze kunnen er zomaar 60 eu voor vragen voor een prutswerkje van 5 minuten :joy:
Ik vond cafe Mes Rendez Vous een heel leuk tentje voor koffie , maar ook heb je daar een tajine met drinken en toetje voor destijds 7 eu , hier geen Dubai prijzen zoals bij vele andere .
De petit taxi zijn het makkelijkst om snel door de stad te gaan en kosten zo een 2 a 3 euro .
In de normale winkelstraten heb je al leuke slaap/ lounge jurken voor 2 eu , leuk als souvenir en Air Jordans hoge voor 45 eu , prijzen staan daar nu meestal wel aangegeven .
Chez Ali is ook leuk mee te maken , een soort Fantasy Dinner show met eten in bedoeïenen tenten , 40 eu ongeveer met shuttle service vanuit hotel en weer terug . Het is een land met veel moslims ,maar met een vrij moderne cultuur vergeleken bij andere Arabische landen , je merkt enkel wel dat mensen daar moeten struggelen voor hun geld en in elke Europeaan een miljonair zien , maar das een klein percentage .
Ik wens je veel plezier !

3 likes
1 like

Ik had in de snelheid een ander nummer gelezen in jouw vorige bericht. 5 - 3 is heel erg prima! Haha sorry.

1 like

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Frankrijk topic

4 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Spanje

Ik ben daar ook als vrouw alleen geweest (2x) en ik vond en vind het een aanrader, ook alleen als
vrouw, heb me geen enkele keer onveilig gevoeld. Ja zeker dat verkopers je aanspreken en dat ze je de weg willen wijzen voor geld etc en ja dat kan irritant zijn maar ik vond dat absoluut niet meer dan toen ik met mijn man was. En dan ga ik wel even van uit in m’n ervaring dat je gepaste kleren draagt maar dat vind ik niet meer dan normaal in een islamitisch land.

Edit: ik lees alle andere reacties en ik wil nog wel toevoegen dat ik vaak in het midden-oosten ben geweest (as we speak in Oman :heart_eyes:), ik weet niet of dat uit maakt qua ervaring en gewenning?! Maar herken me dus niet in de onveilige verhalen

7 likes

Ik ben ook in mijn eentje naar Marrakech geweest en heb me ook geen moment onveilig gevoeld. Ja, de verkopers zijn opdringerig, maar gewoon negeren of ‘non, merci’ was prima. Ik had idd wel altijd mijn knieën en schouders bedekt, want vind dat niet meer dan normaal. Deed ik in Indonesië ook (behalve op Bali en toeristische plekken waar het wel geaccepteerd was om in een hemdje en/of shorts of rond te lopen). Vind het ook behoorlijk aso om dat niet te doen, ga dan lekker naar een land waar dat wel gewoon geaccepteerd is

Edit: overigens buiten Marrakech en Indonesië geen ervaringen met Midden-Oosten/Noord-Afrika/Islamitische landen, en geloof niet dat Indonesië behalve dat het Islamitisch is echt te vergelijken is met Marokko :sweat_smile:

6 likes

Mijn vriend en ik zijn van plan eind juni ongeveer een week naar IJsland te gaan. We hebben allebei geen rijbewijs en dat maakt het duidelijk een stuk ingewikkelder. De makkelijkste optie lijkt om zo’n kant en klare reis van een week te boeken met alle highlights. Dit lijkt me alleen best wel suf (en duur, holy shit, maar daar ontkom je niet aan denk ik). Ik zou denk ik echt spontaniteit en vrijheid missen als je elke dag in dat stramien zit. Ik heb al in dit topic gezocht en zag dat @Oprah in ieder geval goede ervaringen had met het boeken van losse tours. Maar ik ben ook wel benieuwd of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben: is zo’n reis van een week heel suf? Heb je een beetje vrijheid in wat/waar je gaat eten en zo? (Stomme vraag, maar ik ben vegan en ben echt een beetje bang dat ik de hele week op Snelle Jelles moet gaan leven, lol).

En: zijn er meer mensen weleens in IJsland geweest zonder auto? Is dat te doen met OV en misschien wat losse dagtours, als je in het zuidwesten of Reykjavik verblijft?

2 likes

Ik heb dit gedaan toen ik nog geen rijbewijs was en ik vond het zeker de moeite waard! Heb toen alles los geboekt, een paar dingen vooraf maar het meeste daar ter plekke. Alles vanuit Reykjavik. Bij sommige tours zat vervoer dan inbegrepen (tijdje geleden alweer dus ik weet niet meer precies, maar heb golden circle gezien, gesnorkeld in dat nationaal park en een gletsjerwandeling gedaan.)
En ov is ook goed kan ik me herinneren. Was goed te doen om met de bus naar wat dingen te gaan.
Voor een week is er echt al genoeg in de buurt te zien wat prachtig is in ieder geval!

Ik ben vega en dat ging in Reykjavik prima! Je had toen veel van die eetcafe achtige zaakjes waar het alsnog duur is door de valuta maar geen restaurantprijzen en vega was goed te doen, vegan neem ik aan dat het inmiddels ook goed kan.

1 like

Iemand recent ervaring met handbaggage meenemen via Ryanair? Hoe streng zijn ze en controleren ze echt of het in dat standaardbdingetje past? De rugzakken die we willen zijn net een paar cm te groot.

1 like

Mijn rugzak is nog nooit gecontroleerd! Een paar cm zal niks uitmaken.

1 like

Ik heb in december gevlogen met een rugzak. Ze kwamen de rij langs en gaven iedereen met een mini koffer een label (of het nog wel of niet mee ging in het ruim), maar mijn rugzak werd niet eens gecontroleerd. Ze zeiden: die past ook wel onder de stoel (maar dat pastte echt niet haha, de rugzak was behoorlijk groot).

1 like

Dit klinkt goed allemaal, dankjewel!

3 likes

Heeft iemand wel eens overnacht in de (Merzouga) woestijn jn Marokko?

1 like

Toevallig ook een Marokko vraag haha, iemand hier weleens met kinderen geweest? Ik wil toch nog weg in de voorjaarsvakantie en wat graden warmer dan hier zou toch wel heel lekker zijn…:crazy_face:

Ja! Was in zo’n tentenkamp. Maar heb dat niet zelf geboekt/gefixt, dus daar kan ik je niet concreet mee helpen. Er was ook een zandstorm toen we er waren haha, zand o-ver-al.

1 like

Vond je het wat??

5 likes

Ja! Vond het wel vet om een keer zo in de woestijn te slapen, die zandduinen etc zijn wel echt mooi. En de sterrenhemel was echt prachtig. Het was wel een fancy kamp, als in, je ligt in zo’n tent maar wel op een matras/bed, en er waren ook gewoon wc’s en zelfs douches, dus het was een soort ehh glamping denk ik? Snachts was het wel frisjes daar haha. Héle andere omgeving zo, die woestijn en zandduinen. Vond het zeker leuk om dat een keer te zien.

Ohja en als je zelf een auto huurt en erheen rijdt, rijd niet zomaar het zand in richting het tentenkamp, voor je het weet zit je vast haha. Maar dat verschilt per kamp, daar kunnen ze je vast mee helpen. Op sommige wegen daar kan ook wel wat zand liggen, dus daar moet je dan even omheen rijden/voorzichtiger rijden. Ik reed in een busje en heb er verder geen last van gehad hoor, maar het was iets waar je in Nederland natuurlijk nooit echt last van hebt haha.