Reizen / Vakantie #2

Heeft iemand tips voor Albanië?
@loveydovey en @Blarn bij het zoeken zag ik dat jullie erheen wilden. Zijn jullie geweest?

1 like

Tips Albanie:

Steden:

Shkoder, leuk stadje in het noorden van Albanië. Klein centrum maar wel gezellig. Leuk om kayakken (er is een groot en mooi meer) of fietsen te huren. Hosteltip: Wanderers Hostel

Tirana, geen mooie stad maar wel het bruisende en jonge hart van Albanië. De wijk blokku is echt heel leuk met heel veel lekkere restaurantjes, goede cocktailbars en lekker mensen kijken. Leuk om een dagje met de kabelbaan naar mount Dajt te gaan.

Berat, prachtige (ook weer kleine) Unesco stad. Prachtig gelegen. Veel mooie en goede hotels, één prima hostel. Restaurant tip: Lili (zit je in de achtertuin bij mensen thuis, is heel klein dus wel reserveren!) ook leuk om vanuit berat de “canyon” in te gaan om te wandelen.

Gjirokaster, ook unesco, mijn favoriet. Zeker slapen in Stone City Hostel (ook als je normaal gesproken niet van de hostels bent, ze hebben ook 2pers kamers en het is beter dan andere hotels). Ook weer heel veel goede restaurants, neem zeker de feta uit de oven met honing en sesam!! Leuk om naar de ottomaanse brug te lopen net buiten het centrum.

Sarande en vlore: twee strandplaatsen, wat mij betreft niet de moeite waard. Vanuit sarande gaat de boot naar Korfu. Ksamil alleen doen buiten het hoogseizoen (is prachtig maar in juli/augustus echt te druk met vervelend soort toerisme - al zou het nu wat minder zijn omdat dat vooral Russen en Oekraïners waren). Buttrint zeker niet overslaan, oude Griekse en Romeinse ruïnes.

Korca: mooie (en prachtig gelegen) stad maar voor de meeste reisroutes is het “omrijden”, dan niet de moeite waard.

Durres: leuk voor een dagje boulevard is leuk en gezellig, als je via eet kan je dat hier heel goed en goedkoop doen. Even googelen op een goed visresaurant. Stranden ten noorden van de stad zijn heel mooi.

Natuur: sowieso de “Albanese Alpen” niet overslaan. Trektocht doen van Valbona naar Theth. Een van de mooiste plekken van Europa!! Trap niet in de raki van de locals :wink:

Algemeen; OV (bussen en shared taxi’s) is goed te doen in Albanië. Super goedkoop maar wel avontuurlijk (vertrekken wanneer ze willen vertrekken/de bus vol is). Eten is echt super goed in Albanië, mix van Italiaans, Grieks en een beetje Balkan. Echt prima geschikt voor vegetariërs.

(Moet nu gaan - kan het later aanvullen)

11 likes

Ik ben nog niet geweest, maar zie dat @Gjirokaster al een mooie lijst heeft gemaakt! Weinig op aan te vullen haha. Bij Sarandë kun je ook nog met de boot over naar Corfu voor een dagje. Himarë schijnt ook leuk te zijn als je naar een mooi strand wilt maar dan in een wat kleinere plaats dan Sarandë. Verder heb ik zelf wel veel gehad aan de vlogs van Backpacking Bananas en Kaja Kubicka in Albanië om een beetje te bepalen waar ik heen wilde.

3 likes

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Italië topic

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Midden- en Zuid-Amerika topic

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Azië topic

Ik ben op zoek naar een fijn hotel voor een relax vakantie maar ook nog dichtbij een leuk stadje zou perfect zijn! Heeft iemand tips/aanraders? Mag overal zijn.

Ik houd van reizen maar wil niet teveel met het vliegtuig. Daarom ben ik op zoek naar leuke bestemmingen waar je korter dan 8 uur in een trein zit. Ik neem nu de trein naar Parijs, Londen en Berlijn maar hebben jullie daarnaast nog tips voor een lang weekend if vakantie van 5 dagen.

Lille
Brussel (en/of andere Belgische steden zoals Antwerpen, Gent, Brugge)
Luxemburg
Dusseldorf en/of Keulen en/of Bonn

Heel veel in Duitsland is ook goed te doen met de trein, ik zou zelf ook wel graag eens naar Munster, Bremen en Hamburg willen.

2 likes

Kom ik weer met hetzelfde antwoord maar Praag! Kan met flixbus, trein en auto.

2 likes

Toch niet in minder dan 8 uur? Praag wil ik ook naar toe maar dat is alleen verder dan 8 uur (voor mij haha).

@Maurice Vanuit Londen doorreizen naar Edinburgh? Verder ligt het een beetje aan waar je woont. Ik woon bij de grens en pak veel de trein, maar dat scheelt natuurlijk al snel een paar uur. Brugge/Gent is leuk, zowel heel de kustlijn aan Belgie is leuk om te doen. Maar ook plaatsen/steden zoals Kalmthout (en de Kalmthoutse Heide), Mechelen, Leuven… In Duitsland heb je Hamburg, Keulen, Bonn, Monschau (al moet je ook met de bus), Trier, Koblenz. Luxemburg is ook goed te doen met de trein.

Ga je toevallig interrailen?

2 likes

Hmm met de auto was het voor mij 5,5 uur. Ik woon wel dichter bij Duitsland dan de meesten maar dacht dan is het sowieso maximaal 8.

Kak ik had verkeerd gelezen, dacht met de trein of met de auto 8 uur als in de trein mag langer.

3 likes

Baden-baden of Freiburg in het Zwarte Woud, Bremen en de Duitse Waddenkust.

2 likes

Haha ja is het ook :sweat_smile:. Misschien dat ik er daarom ook zelf niet zo goed uitkom. Maar mijn vriend en ik willen samen nog even weg voordat de baby komt. Normaal zouden we eerder op citytrip gaan maar dat zie ik nu niet zo zitten. Dus ik vind een fijn hotel met zwembad liefst ook nog dichtbij het strand) eigenlijk het belangrijkst. Normaal zou je eerst een stad kiezen en daarna kijken naar een prima hotel. Maar ik hoef ook weer niet alleen maar gebonden te zitten aan het hotel, als in all inclusive. Naar een stadje/dorpje om wat te eten/drinken/wandelen vind ik dan wel weer leuk.

Thanks voor de tips!! Nee ik vind het gewoon leuk om af en toe een paar dagen weg te gaan en dat deed ik voorheen veel met het vliegtuig maar dat wil ik minder doen

2 likes

Misschien richting Malgrat de Mar/ Santa Susanna/ Pineda de mar of Torremolinos? Daar heb je mooie hotels met zwembaden, en een strand dichtbij. Maar je zit ook zo in een grote stad mocht je toch een beetje citytrip vibes willen. Vanuit Malgrat is het iets meer dan uurtje met de trein naar Barcelona, en vanuit Torremolinos is het bijvoorbeeld een halfuurtje rijden naar Malaga of Marbella.

2 likes

Tenerife? Ik vond Jardin Tropical heel fijn. Een heel goed ontbijt en genoeg te doen in de omgeving (ook zwanger).

2 likes

Ja Tenerife inderdaad @Vloeistof! Adults only hotel RIU Arecas kan ik ook aanraden op Tenerife.

1 like

Misschien handig om ook te zeggen wanneer jullie willen gaan? Niet dat je nu tips krijgt waar het tegen de tijd dat je gaat alleen maar regent ofzo

2 likes

Iemand ervaring met parkeren op Schiphol middels p.arkos? Of eventueel andere prettige parkeer mogelijkheden. Normaliter parkeren we bij familie envragen we of zij ons kunnen brengen maar nu is dat niet handig qua reistijd vanaf huis/ vertrektijden.

1 like