Snacks tijdens de reis zijn mn favoriet, vaak heb ik:
- klein flesje wijn
- flesje water
- blikje ice tea
- bakje fruit
- bakje pasta
- sandwich of bijv een gozleme
- zakje haribo
En heb altijd herbruikbare bekers en een vork op zak + servetjes en desinfecterende handgel
Onderweg kijk ik meestal 1 of 2 films en/of series (download ik van tevoren), heb ik een sudoku boekje mee + boeken
Vind 6 uur altijd goed te doen, daarboven vind ik t minder chill. Heb ook wel eens 11 uur in de trein gezeten en dan nam ik soms een slaappil.
Heb toevallig net gisteren ook de trein naar Polen geboekt ik reken altijd op vertraging dus heb op zowel de heen als terugreis een nachtje in Berlijn. En wel meer betaald voor een directe trein want overstap stress is echt iets wat ik wil vermijden.
Oh en als je met iemand gaat kun je een spelletje meenemen! Kaarten of Set! Ofzo
Alles is al wel zo’n beetje genoemd, maar idd ereader/boek, podcasts, serie/film op mn ipad (let er ook altijd op dat ik ook iets te ijken heb dat niet te heftig/duister/gewelddadig/etc. is, je weet nooit wie er naast je zit/op je scherm kan kijken en ik wil geen kleine kinderen traumatiseren ).
Qua drinken heb ik altijd sowieso een fles water bij me, en daarnaast een thermos thee, en iets van frisdrank/ijsthee. Qua eten meestal iets van een sandwich voor ontbijt (vertrek meestal vroeg en ontbijt nooit voor 9:30/10u) en een pastasalade of broodje als lunch, en fruit en nootjes als snack. En haal ook vaak nog voor vertrek een koffie/chai latte oid. op het station
Ik neem vaak ook spelletje mee zoals qwixx, clever, regenwormen reis editie.
Ik wil na de zomer waarschijnlijk in mijn eentje op interrail gaan, hoeveel moet ik daar ongeveer voor sparen? Iemand die ik ken is voornamelijk met de bus gegaan, dus dat is goedkoper. Alleen word ik snel wagenziek dus wil het niet wagen op alleen maar met de bus, ik houd ook echt van de trein.
Ik wil waarschijnlijk een maand weg, maar misschien wel twee als mijn werk situatie veranderd. Ik wil graag midden oktober weg, maar wordt het dan te koud om nog richting oost Europa te gaan? Ik heb nog geen route of iets, het liefste beslis ik een beetje in the go.
Ah bedankt, wachten tot black Friday werkt sowieso niet voor nu, maar handig om te weten! Ik zie dat ik die prijs als jongeren nu ook zou betalen. Is eerste klas aan te raden? Daar heb ik vrijwel nooit mee gereisd.
Ik vind het zelf wel heeel fijn vooral omdat ik het dan in heel toeristische gebieden gebruik in Zwitserland (en 1 dag in engeland) en het is dan minder druk en je zit dan iets relaxter. In Engeland kun je ook in de lounges en lekker “gratis” eten en drinken en in de treinen krijg je ook snacks of in de ochtend ook een ontbijtje in sommige lange afstandstreinen (Avanti West Coast). In Zwitserland helaas niets van dat haha maar dan doe ik het echt om even in een rustigere coupe te zitten. Je moet even kijken naar welke landen je wilt en hoe de tickets daar zijn.
In de zomer hebben ze vaak ook nog sale. En in maart maar daar heb je nu niks aan. Vorig jaar hadden ze in juli 20% korting dus zou dat sowieso nog even afwachten.
Ik ben paar jaar geleden ook midden oktober geweest en dat was prima qua temperatuur. Ik was naar Berlijn, Wroclaw, Praag, Boedapest en Bratislava en had m’n winterjas nog niet nodig en alleen een trenchcoat mee.
Qua financiën weet ik het niet helemaal meer. Ik had ook een interrail ticket in de zomer gekocht met korting. Verder in hostels en airbnb’s geslapen die wel redelijk betaalbaar waren. En ik heb ook niet echt hele dure excursies gedaan (alleen Auschwitz was toen best prijzig) dus ik had niet een hele dure vakantie.
Ik ben 2 keer 2 weken gegaan en was toen allebei de keren rond de 1000 euro kwijt excl interrailpas zelf
Dat is toch niet echt Oost Europa Oost Duitsland en centraal europa vooral. Boedapest wel. En er zijn zeker gebieden in Polen waar je in je trenchcoat in Polen echt koud gaat hebben.
Ik was in November vorig jaar in Krakau en dag naar Auschwitz, het was zo ongieglijk koud. Ik had thermokleding onder mijn jeans en trui aan, dikke winterjas, muts handschoenen. Bij zo’n dag naar Auschwitz ben je veel buiten en kun je jezelf natuurlijk niet in een koffietentje opwarmen. Op een gewone city trip ben je veel aan het slenteren en museum, koffietentje, lunchplek in en uit enz dan zal het wel meevallen.
Haha nee ja i know, maar veel mensen noemen het wel Oost Europa. Ik dacht ik gooi het er gewoon in omdat ik ook in oktober ben geweest
Ja fijn dankjewel! Ik bedoelde ook meer deze plekken. Ik was in december in berlijn en dat was mega koud. Aangezien het backpacken wordt wil ik niet met al te veel dikke truien mee moeten!
Ik denk dat het ook wel per jaar verschilt hoe koud het is, maar ik had toen twee warme truien mee en dan dus die trenchcoat en dat was voor toen prima. Had wel een muts en sjaal mee maar die heb ik maar 1 dag opgehad in Berlijn.
Neem een fleecevest mee! Ik had op ijsland een speciale die ze er veel gebruiken op glaciers etc. Heel licht en klein maar heerlijk warm. scheeldt zoveel ruimte
Ik heb een vlucht naar een tropisch eiland geboekt waar heel weinig te doen is. Ik wil een beetje duiken (3 dagen), chillen en de paar dingen bezoeken wat er te bezoeke valt. Hoelang denken jullie dat zoiets leuk is? 7 dagen? 10 dagen?
Ik heb nog nooit een chill vakantie gehad, dus ik wil niet te lang maar ook niet te kort blijven.
Ligt echt heel erg aan jezelf denk ik! Normaal ga ik op vakanties van plek naar plek, de enige keer dat ik op 1 plek bleef om te chillen toen ik nog geen kind had was 10 dagen. Toen wel een auto gehuurd om het eiland te zien, maar verder vrij weinig gedaan en vond dat ook wel eens erg fijn.
Als je ook 3 dagen gaat duiken dan zou ik zelf om echt te kunnen chillen 10 dagen doen. Naar welk eiland ga je? Als je dat wil delen.
Denk dat het zo verschillend is per persoon… Ik ben bijv keer op Malediven geweest, vond 7 dagen echt lang genoeg ook al was het prachtig en ben ik wel gek op de zee & strand maar ik word een eentonige omgeving toch snel zat. Ik doe nooit dat soort vakanties als losstaand, maar zijn natuurlijk mensen die dat prima 2 weken kunnen op 1 plek.