Ik denk het wel. Het was wel een race tegen de tijd, dus ik heb niets kunnen nalezen en waarschijnlijk ook slordigheid-/snelheidsfoutjes gemaakt en dingen vergeten (hopelijk niet al te veel), maar ik denk wel dat het genoeg zal zijn.
Ik heb bijna een jaar pauze gehad van mijn master (om te werken en stage te lopen), ik ben sinds kort weer bezig en het valt mij echt zwaar. Ik moet een onderzoeksproject doen, maar gezien de beperkte tijd wordt het vooral literatuur/beleidsonderzoek. Maar beleidsonderzoek (interprative policy analysis) is vrijwel nieuw voor mij en dit in combinatie met het thuis werken + studeren zorgt ervoor dat ik zo weinig doe en zo weinig motivatie heb. In september begin ik aan mijn thesis en ik zie er echt enorm tegenop. Heeft iemand nog tips om thuis te studeren?
Misschien af en toe een dagje naar de bieb gaan? Nu kan dat bij bepaalde universiteiten weer (maximaal één keer per week). Ik vind het ook moeilijk om thuis echt wat te doen. Daar studeren/werken helpt me wel aardig!
Handige tip voor iedereen die aan een Nederlands universiteit of hogeschool studeert: via www.zelftestonderwijs.nl kan je per week één gratis zelftest bestellen! Je kan inloggen via je account van je onderwijsinstelling.
De studie vond ik goed te doen, maar de onderlinge verschillen qua niveau zijn bij de Hogescholen volgens mij wel groot. Ik heb eerst in Groningen gestudeerd en daar waren de juridische vakken echt wel pittiger dan in Deventer, waar ik uiteindelijk ben afgestudeerd. Al zijn zij volgens mij nu ook bezig met het wijzigen van het curriculum.
Het werkveld is erg breed, dat is fijn, maar wel lastig omdat ik tijdens mijn studie alleen maar tijdens de stageperiode in aanraking kwam met het werkveld. Het is dan lastig om echt een beeld te vormen van wat je leuk vindt in de praktijk. Wat bij je past is ook erg persoonlijk, inkomensconsulent of bewindvoerder past bijvoorbeeld totaal niet bij mij. Ik heb zelf meer voorkeur voor bijvoorbeeld sociaal raadsliedenwerk of het werken bij de huurcommissie. Uiteindelijk ben ik in een functie in het zorgveld terecht gekomen, waar ik ook veel heb aan mijn studie. Tijdens de studie vond ik het soms vervelend dat alles zo breed is, maar daar pluk je uiteindelijk de vruchten van tijdens het zoeken naar een baan. Ik heb gemerkt dat ik echt op veel functies kan solliciteren (ook op niet niet typische SJD-functies) waar ook vaak positief wordt gereageerd op de combi van zowel het sociale aspect van de studie als de juridische kennis. Als je meer wilt weten, stuur dan gerust een pb!
Hahaha ik was vergeten hoe onpraktisch alles altijd geregeld is op mijn uni. Ik wil me aanmelden voor een master en daarvoor heb ik gegevens nodig waar ik niet meer bij kan omdat mijn studentenaccount opgeheven is. Dus ik wou vanochtend al het algemene nummer bellen, zijn die mensen pas vanaf 1 uur te bereiken. Prima, ik netjes gewacht, gebeld, krijg ik een ander telefoonnummer door voor de afdeling die me kan helpen. Hebben die dus op een ander moment pauze en moet ik weer een half uur wachten voordat ik iemand kan bereiken :’)
Uitloop is echt totaal normaal joh, maakt je helemaal geen screw up! Toen er nog geen boetes op lagen deden mensen makkelijk 8 of 10 jaar over een opleiding, dus 5 jaar over een vierjarige opleiding stelt echt niks voor. En hoe langer je studeert hoe korter je hoeft te werken
Het is een moeilijke opleiding, als er al wat kleine dingen tegenzitten wordt het moeilijk om de vier jaar te belopen.
Ik heb ook langer over mijn studie gedaan. Maar mijn mantra is dat je niet alles tegelijk kan doen, en tijdens mijn studie waren er op verschillende momenten zoveel dingen aan de hand die dan prioriteit hadden. En ik heb in die periode ook geleerd op mezelf te wonen, hoe om te gaan met stress, leren doorzetten etc etc. Dus ik vind het nu oké.
Is toch 50% korting volgend jaar, misschien ook als je voor 1maand moet betalen?
Lijkt me wel eigenlijk
Ik studeer in oktober af, mijn voordeel is dan alleen 50% korting voor 2 maanden. Zo zuur dat in deze regelingen zovaak studenten buiten de boot vallen. Want voor de 500 euro moet je weer voor augustus een diploma halen
Stresssss. De deadlines vliegen me opeens om de oren en moet allemaal tegelijk onderwerpen en invalshoeken voor artikelen bedenken Had ik nou maar meer in de meivakantie gedaan…
Ja, we leren er nooit van hè?
En lief! Ik moet (fictief) voor het Parool een achtergrondreportage schrijven over jongerencultuur in Amsterdam, best specifiek dus… Maar dan wel een eigen invalshoek erbij. En daarnaast een vrij achtergrondartikel met eigen onderwerp en eigen medium naar keuze, maar daar heb ik zelf nog niet eens over nagedacht. Voor een ander vak moet ik ook een blog schrijven over een gebeurtenis die je zelf hebt meegemaakt, maar dat komt wel in orde.
Mijn voltallige studiegroepje heeft blijkbaar een samenvatting gevonden op stuvia die zo enorm handig is. Dus zover fijn dat ze mij dit achteraf verteld hebben, draagt echt bij aan het groepsproces.
Ten 2e: ik.vind die samenvatting gewoon niet meer op stuvia?? Op naam niet, op titel niet, op uni niet en op premaster niet.
Pff nou lekker aardig dat ze dat pas achteraf vertellen. Bij mij gebeurde dat soort dingen ook vaak dus op den duur deelde ik zelf ook niks meer aan samenvattingen/verslagen en hield ik lekker alles voor mezelf .
Ik heb morgen een afstudeerdeadline en er zoveel paniek in de WhatsAppgroep van m’n afstudeergroepje. Echt heerlijk. Krijg echt zo’n groepsgevoel van die gezamenlijke paniek om hoelaat die deadline nou eigenlijk is.
Eind van de maand is de aanmelddeadline voor de master die ik wil doen, en ik ben vastbesloten om vandaag mijn motivatie af te maken! Ik kan mijn daadwerkelijke motivatie best goed verwoorden denk ik, maar het stukje veren-in-eigen-reet vind ik toch lastig altijd…
Wat verwacht je morgen nog te kunnen/willen aanpassen t.o.v. vandaag?
Zijn er criteria die je kunt afvinken die je hebt gevolgd tijdens het schrijven? Wellicht nog een keer de opdracht naast je paper leggen ter vergelijking?
Veel meer kun je denk ik niet doen.
Succea met inleveren!
Ik krijg vrijstelling voor mijn minor dus geen studievertraging, financiële problemen. Zo heerlijk.
Superfijn! En terecht ook overigens. Wanneer verwacht je nu af te studeren? Kan me nog herinneren dat je destijds nog met je oude studie bezig was #nostalgie haha