Baktopic #2

Continuing the discussion from Baktopic (Deel 1) - #5096 door George.

Previous discussions:

In deze post vind je de lekkerste recepten uit het topic!


Koekjes

Dilara’s Brownie Cookies

  • 120gr roomboter
  • 200gr suiker (Ik heb 150 gram gebruikt en dat was echt meer dan zat!!)
  • 50gr cacao
  • 2 ei
  • 1tl vanille aroma
  • 175gr bloem
  • 0.5tl baksoda
  • Snuf zout
  • 200gr chocola (ik heb 100 gram wit en 100 gram melk gebruikt)
  • 10-12 min in de oven op 180 graden

Boter smelten in een pannetje. Je mengt de boter, suiker en cacao. Daarna voeg je de eieren en het aroma toe. Blijven mixen, voeg dan bloem, baksoda en zout toe. Daarna snijd je de chocolade in stukjes en meng je die met je beslag. Daarna ga je balletjes rollen (55 gram per balletje) en op een bakplaat leggen (NIET pletten) en dan 10 - 12 minuten in de oven!!

Tip: het beslag is mega plakkerig, dus je kan extra bloem toevoegen/op je handen doen wanneer je gaat rollen.

Custardkoekjes

  • 180 gram bloem
  • 200 gram gesmolten boter
  • 60 gram poedersuiker
  • 75 gram custardpoeder
  • snufje zout
  • 2 ml vanille-aroma of 1 theelepel vanille-extract

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Het recept is voor ongeveer 20 koekjes. Je mixt alle ingrediënten met een lepel tot een geel plakkerig deeg. Van het deeg maak je balletjes en die druk je met de palm van je hand plat. Doe dit meteen, het deeg is dan nog iets zacht en warm waardoor dit makkelijker en hierdoor krijg je mooiere randjes.

Als alle balletjes plat gedrukt zijn, ga je met een natte vork door het deeg om een leuk patroontje te maken. Je kunt ook een koekstempeltje gebruiken. Bak de koekjes (afhankelijk van je oven) zo’n 14 minuten af.

Origineel recept is van Handmade Helen Custard koekjes – Handmade Helen

Kolasnittar met Daim (Zweedse stroopkoekjes)

Zweedse beschrijving met video
Ingrediëntenlijst in het Nederlands:

  • 200 g boter, kamertemperatuur
  • 130 g kristalsuiker
  • 40 g lichte siroop
  • 10 g bakpoeder
  • 300 g tarwebloem
  • 10 g vanillesuiker
  • 110 g melkchocolade

Ik voeg zelf altijd nog een snufje zout toe aan het deeg. Hier lees je mijn ervaringen met het recept.

Annabella’s bruine boter pecankoekjes
Miljuschka’s chocolate chip cookies
Dikke koekjes met chocolade en hazelnoot
White chocolate chip cookies
Kaneelkoekjes
Zachte kaneelkoekjes
Dorie’s espresso shortbread (mokkakoekjes)
Dorie’s world peace cookies
Zebrakoekjes
Rutger’s bokkenpootjes
Rutger’s mergpijpjes
Rutger’s koggetjes
Rutger’s dambordkoekjes
Lebkuchen
Krokante pan banging chocolate chip cookies
Roombotermoppen
Snickerdoodles
Double Tree’s chocolate chip cookies
Rutger’s boterkoek
Rutger’s stroopkoeken
Rutger’s roze koeken
De koekjes van koningin Maxima
Pindakaaskoekjes van handmadehelen
Rutger’s macarons
Rutger’s madeleines met chocolade


Koekjes om uit te steken

Laura’s suikerkoekjes
Laura’s gingerbreadkoekjes
Laura’s chocolade suikerkoekjes
Rutger’s zandkoekjes


Cakes & tulbanden

Citroenmaanzaadcake van Ottolenghi uit Sweet

image
image

Custardcake met Rabarber van Yvonne van Boven




Maestoso’s carrotcake

Citroenkruimelcake van Sweet Eats, omgezet naar grammen door TanteBetje

Originele recept en bereidingswijze
Kruim:
195 gr bloem
100 gr suiker
120 gr koude boter
Citroenrasp
Zout

Cake:
120 gr zachte boter( ik gebruikte 60 gr en 54 gr zonnebloemolie voor smeuïgheid)
200 gr suiker
3 eierdooiers
Vanille extract
citroenextract
Citroenrasp
195 gr bloem
Bakingsoda
Zout
125 gr Griekse yoghurt
3 eiwitten stijf geklopt

Nigella’s devils food cake
Miljuschka’s bananenbrood
Sticky toffee bundt cake
Rutger’s amandeltulband
Gevulde kerstcake
Rutger’s olijfolie cake met tijm en citroen
Rutger’s carrot cake
Amandelcake met bosbessen en citroen van Ottolenghi
Carrot cake van gimmesomeoven (gedeeld door En_17_Anderen)


Taart

Tartellettes van George

Chocolade sablé bodem
360 gram boter
680 gram bloem
40 gram cacao
280 gram poedersuiker
3 eieren
snufje zout
100 gram amandelmeel

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 160 graden Celsius.
  2. Doe de zachte boter, bloem, cacao, suiker, zout en amandelmeel in de kom van de planeetmenger en sla het tot een kruimelig deeg met de vlinder.
  3. Voeg de eieren toe en laat het geheel mixen tot je een bal hebt.
  4. Rol het deeg uit en pak in met huishoudfolie, leg in de koeling tot gebruik (minimaal 1 uur)
  5. Vul de tartelettevormpjes met het deeg, doe hier een stukje bakpapier in en vul het met bakbonen. Bak de bodems 10 minuten met de bakbonen en vervolgens nog 10 minuten zonder de bakbonen. Bij gebrek aan bakbonen kun je ook gaatjes prikken in het deeg om het zwellen tegen te gaan.

Lichte tartelettebodem
140 gr poedersuiker
60 gr amandelmeel
350 gr bloem
210 gr boter
1 ei, losgeklopt
snufje zout

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
  2. Doe de bloem, het amandelmeel, het poedersuiker en het snufje zout in de kom van je planeetmenger en meng kort door.
  3. Snijd de koude boter in blokjes en voeg deze toe aan de droge ingrediënten. Meng het geheel met de vlinder tot er een kruimelig deeg ontstaat.
  4. Voeg vervolgens het losgeklopte ei toe en meng dit kort tot er een samenhangend deeg ontstaat.
  5. Rol het deeg uit en pak in met huishoudfolie, leg in de koeling tot gebruik (minimaal 1 uur)
  6. Vul de tartelettevormpjes met het deeg, doe hier een stukje bakpapier in en vul het met bakbonen. Bak de bodems 10 minuten met de bakbonen en vervolgens nog 5 minuten zonder de bakbonen. Bij gebrek aan bakbonen kun je ook gaatjes prikken in het deeg om het zwellen tegen te gaan.

Passievruchtencurd
125 gram passievruchten (bevroren blokjes van de AH)
150 gram suiker
100 gram boter
3 eidooiers
7 gram maizena
scheutje citroensap

Bereiding

  1. Neem een pan en doe hier de passievruchten, het citroensap, de boter en de suiker in. Zet het vuur zachtjes aan en blijf roeren tot de boter en suiker zijn gesmolten.
  2. Doe de eidooiers en de maizena in een kom en meng deze met een garde.
  3. Wanneer het passievruchtenmengsel gesmolten is zet je het vuur uit en laat je dit iets afkoelen. Voeg het passievruchtenmengsel in delen aan de gemengde eidooiers toe. Wanneer je het mengsel toevoegt wanneer het te warm is zullen de eieren stollen, dus het liefste even laten terug koelen tot kamertemperatuur.
  4. Wanneer de eidooiers zijn opgenomen giet je het geheel terug in de pan en zet je het vuur weer aan.
  5. Breng het al roerende aan de kook, laat het even doorkoken en haal de pan dan van het vuur af. De curd zal nu al behoorlijk zijn ingedikt.
  6. Giet de curd in een kom en dek deze af met folie, druk het folie op de curd zodat er geen velletjes ontstaan. Laat de curd afkoelen tot kamertemperatuur.

Italiaans schuim
325 gram kristalsuiker
85 gram water
200 gram eiwit (circa 6 eiwitten)
75 gram poedersuiker

Bereiding

  1. Doe de kristalsuiker en het water in een steelpan en breng dit langzaam aan de kook. Dit wordt de suikersiroop.
  2. Doe vervolgens de eiwitten in de kom van de planeetmenger en sla met een garde op tot schuimig.
  3. Voeg het poedersuiker toe aan de eiwitten en sla op tot stevige pieken.
  4. Meet ondertussen de temperatuur van de suikersiroop, zodra deze een temperatuur van 121 graden Celsius heeft bereikt is de siroop klaar.
  5. Schenk de siroop in een dunne straal bij het eiwit, terwijl het eiwit op een lage stand blijft kloppen.
  6. Zodra je de siroop volledig bij de eiwitten hebt gegoten zet je de mixer weer op een hoge stand. Laat dit nu ‘‘koud’’ kloppen tot de eiwitten kamertemperatuur hebben bereikt.

Samenstellen

  1. Doe de afgekoelde passievruchtencurd in een spuitzak en vul de tartelettebodems tot 2/3 met de curd.
  2. Doe het Italiaans schuim in een spuitzak met een klein rond spuitmondje en spuit vervolgens toefjes schuim op de curd.
  3. Gebruik een crème brûlée brander om het schuim af te branden.
Prinsessentaart van Nori

Dit recept: Prinsesskladdkaka | Köket.se en deze banketbakkersroom: https://www.mathem.se/recept/prinsesstarta

De frambozenjam heb ik gekocht en de banketbakkersroom heb ik uit een ander recept gehaald. Voor de rest heb ik marsepein gekocht en gewoon geklopte slagroom gebruikt om hem op te bouwen.

Voor de geïnteresseerden:

Vanillekladdkaka ‘bodem’

  • 150 g boter
  • 2 dl suiker
  • 2 theelepels vanillesuiker
  • snufje zout
  • 1,75 dl bloem
  • 2 eieren

Bereiding

  1. Boter smelten en dan alle ingrediënten door elkaar roeren.
  2. Verdeel het beslag in een springvorm met bakpapier op de bodem.
  3. Bak 16 - 20 min op 175 °C.

Ik heb trouwens een standaard springvorm van Ikea gebruikt, de cake uit het recept lijkt wel iets hoger.

Banketbakkersroom

  • 300 ml melk
  • 90 g eidooiers
  • 85 g suiker
  • 35 g maizena
  • 1 vanillestokje
  • 20 g boter

Bereiding

  1. Melk met vanillestokje en de helft van de suiker opwarmen tot het bijna kookt.
  2. Eidooiers met de andere helft van de suiker kloppen.
  3. Maizena aan de geklopte eidooiers toevoegen en door elkaar roeren.
  4. Daarna een deel van de warme melk met de eidooiers mengen.
  5. Het eidooier mengsel toevoegen aan de warme melk en aan de kook brengen (goed roeren zodat je geen klonten krijgt!), en dan nog een paar minuten doorkoken tot de banketbakkersroom dik is.
  6. Dan de boter er doorheen roeren tot het smelt en volledig af laten koelen (afdekken met plastic folie zodat er geen velletje ontstaat).
  7. Voor gebruik de banketbakkersroom nog even door elkaar roeren met een klopper.

Opbouw

  • Kladdkaka bodem
  • Frambozenjam
  • Banketbakkersroom
  • Slagroom
  • Marsepein
Citroenlimonade’s supersnelle notentaart

  • 100 gram suiker
  • 100 gram zelfrijzend bakmeel
  • 100 gram boter
  • 100 gram geraspte kokos
  • 100-150 gram gemengde ongezouten noten
  • 1 blikje gecondenseerde melk

Boter smelten en de suiker, kokos en zelfrijzend bakmeel er doorheen scheppen. In een (dichte) vorm* doen en voor 10 minuten, in een voorverwarmde oven, op 180 graden. Taart iets laten afkoelen en de melk erover verdelen. Daarna de noten eroverheen verdelen. Voor ongeveer 20 minuten terug zetten in de oven. Het is een beetje puzzelen of 180 graden en 20 minuten genoeg is, de bovenkant moet wel stevig zijn, niet te sticky. Volg dus goed je eigen oven/hoofd!

Daarna af laten koelen en in kleine punten snijden. Smakelijk!

*een vriendin maakt hem in een springvorm, dat had ik ook gedaan maar bij mij lekte er wat uit. Ik weet dus niet of het aan mijn springvorm lag of dat dit standaard is. Vandaar de kanttekening.

Keukenliefde’s witte chocoladecheesecake met frambozen
Rutger’s rabarbertaart met pistache
Rutger’s appeltaart
Laura’s biscuit
Keukenrebellen’s aardbeienslof
Ohmyfoodness witte chocolade cheesecake met passievrucht
Laura’s Oma’s appeltaart


No bake

Monchoutaart met jodenkoeken van Foodgloss

Monchoutaart met jodenkoeken:

Wat heb je nodig?

  • 1 blik jodenkoeken (380 gram)
  • 180 gram roomboter
  • 200 gram monchou
  • 250 ml slagroom
  • 130 gram witte basterdsuiker
  • 1 eetlepel vanillesuiker (of zakje van 8 gram, of een beetje vanille extract)
  • 1 zakje slagroomversteviger (klopfix, klopklop etc.)

Voor de kersentopping:

  • 500 gram kersen (mag diepvries)
  • 150 gram kristalsuiker
  • 150 ml water
  • 15 gram maizena

In plaats van kersentopping kan je een blikje vlaaifruit gebruiken.

Verkruimel alle Jodenkoeken helemaal fijn.
Smelt de boter.
Bekleed een springvorm van 24 cm met bakpapier.
Meng de koekkruimels met de gesmolten boter tot je een mengsel hebt dat op nat zand lijkt.
Doe het koekmengsel in de springvorm en duw met een lepel de bodem glad.
Zet de springvorm een half uur in de koelkast zodat de bodem kan opstijven.

Klop de slagroom stijf met de suiker, vanillesuiker en klopfix.
Klop in een aparte kom de Monchou los.
Als de Monchou ook luchtig is mag het door de slagroom gemengd worden.
Stort het Monchoumengsel op de koekbodem.
Zet de springvorm weer in de koelkast tot de Monchou stijf is (dit duurt meestal wel een paar uur).

Zet een pan op het vuur en kook het water met de suiker en de kersen. Laat de kersen inkoken.
Maak met een beetje water en de maizena een papje, en doe dit bij de kersen. Het kersenmengsel zal dan snel indikken.
Laat de kersen in een kommetje volledig afkoelen.

Als de taart stijf is en de kersen zijn afgekoeld, mogen de kersen er bovenop. Verdeel deze over de taart en zet de taart weer even weg in de koelkast voor je de taart aansnijdt.

AH Limoncello kwarktaart
Brendakookt Oreo monchoutaart
Keukenrebellen tiramisutaart met bodem van oreo


Brownies, blondies en overig

Brownies van Bakkes


Ingrediënten:

  • 190 g boter
  • 190 g chocolade (140 g extra puur, 50 g melk)
  • 90 g bloem
  • 40 g cacaopoeder
  • 4 eieren
  • 230 g suiker
  • 50 g bruine basterdsuiker
  • 1 espressostick
  • 1/2 tl baking soda
  • 1 tl zout

Methode:

Verwarm oven voor op 180 graden/160 hetelucht. Vet bakblik in of bekleed met bakpapier. Smelt au bain marie de boter en chocolade, zodra gesmolten even laten afkoelen.
Combineer alle droge ingrediënten in een kom (even goed doorroeren met garde).
Mix de eieren met de suiker met een mixer tot het schuimig is (ongeveer 5 minuten).

Giet het afgekoelde chocolademengsel bij de eieren en spatel door.
Spatel dan ook de droge ingrediënten erdoor. Zet de brownies in de oven voor 20 minuten, haal even uit de oven en sla met het bakblik op het aanrecht, bak vervolgens nog 20 minuten.

Brownies Foodgloss

image

Witte chocolade kladdkaka met saffraan van Nori

Ingrediënten

  • 100 g witte chocolade (eventueel iets meer witte chocolade)
  • 150 g roomboter
  • 0,5 g saffraan
  • 3 eieren
  • 2 dl suiker (180 g)
  • een snufje zout
  • 1.75 dl bloem (105 g)
  • een snufje kardemom
  • poedersuiker voor garnering

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven op 180 (165 - 170*) graden C, boven en onder warmte.
  2. Smelt de chocolade en boter (in de magnetron of bain marie).
  3. Voeg daarna de rest van de ingrediënten toe, behalve de kardemom, roer het samen tot een glad geheel.
  4. Doe bakpapier in de bakvorm (alleen over de bodem en zet daarna de rand erop), vet dit in met boter en besprenkel het met wat bloem. Giet daarna het beslag in de springvorm (23-24 in diameter).
  5. Strooi daarna wat kardemom over het beslag.
  6. Bak ongeveer 22-25 minuten in de oven (dit ligt eraan hoe ‘kladdig’ je het taartje wil hebben).
  7. Laat afkoelen en besprenkel hem daarna met poedersuiker.
  8. Serveer met losgeklopte slagroom en/of frambozen.

Qua hoe lang je hem wil bakken kijk ik altijd naar de rand van de cake, hoe ver deze omhoog komt. Ik vind het heel lekker als hij lekker zacht is in het midden. Daarbij let ik op dat de cake in het midden eigenlijk nog helemaal plat is tijdens het bakken maar de randen wel al iets omhoog beginnen te komen. Hij moet wel even afkoelen voordat je hem mooi kan aansnijden. Je kan hem in de koelkast bewaren en daarna even opwarmen in de magnetron, want hij smaakt het best als hij een beetje warm is, met losgeklopte koude slagroom!

Edit: * Originele recept is 180 graden C, gewijzigd naar 165 - 170 Celsius.

Banaanblondies
BBC’s Brownies
Rutger jamrepen
Laura’s appelcrumble
Romige Lemon Bars van Zoete Recepten
Hummingbird frambozen cheesecake brownies


Brood

Cinnamon rolls van Menno

Makkelijk brood uit '52 soepen' (gedeeld door Nori)

Ingrediënten

  • 25 g verse gist
  • 500 g koud water
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel honing
  • 2 theelepels zout
  • 720 g bloem

Bereiding

  1. De gist oplossen in een deel van het water.
  2. Daarna alle ingrediënten mengen en ongeveer 5-10 minuten kneden, het is wel echt een heel erg plakkerig deeg, maar ik probeer er altijd een bal van de maken en zo min mogelijk extra bloem toe te voegen tijdens het kneden. Het helpt ook als je een deegschraper hebt zodat het deeg niet zo blijft plakken aan het aanrecht.
  3. Daarna leg ik de deegbal in een met olijfolie ingevette kom met plastic erop voor 8-10 uur.
  4. Daarna kiep ik het deeg uit op het aanrecht en draai ik het om zodat je de ‘mooie’ kant aan de bovenkant hebt. Daarna snij ik het in ongeveer 12 gelijke stukken, zonder het te kneden. Waar ik snij leg ik wat bloem omdat het anders heel erg blijft plakken aan je mes.
  5. Daarna laat ik de broodjes nog even rijzen op de bakplaat terwijl de oven voorverwarmt tot 225 graden en dan bak ik ze 15-20 minuten.

Echt heel makkelijk en super lekker brood vind ik!

Edit: Het recept komt uit ‘52 Soepen’

Babka
Roomkaasbabka
Nutella Babka van Cupcake Jemma
Kwarkbollen van Francesca kookt
Subway sandwich broodjes van Kookmutsjes
Rutger’s Zweedse bolussen
Rutger’s focaccia basisrecept
Ohmyfoodness kwarkbroodjes met rozijnen


Favoriete boeken van

Tips van George

Kookschool serie
Kookschool Patisserie is mijn favoriete bakboek. Hier staan alle basisrecepten in die je nodig kunt hebben in de patisserie en een heleboel uitwerkingen voor klassiek gebak. Er zijn ook een brood en banket en een Klassiek (Franse keuken) versie, ook dat zijn hele mooie boeken. Helaas zijn deze boeken online amper verkrijgbaar, of tegen hele hoge prijzen. Mocht je ze ooit tegen komen voor een goede prijs moet je die zeker aanschaffen.

De Engelse versies zijn eventueel nog wel op Amazon verkrijgbaar:

Boulangerie At Home
Patisserie At Home
French Cooking At Home

Kleine Taartjes
Kleine taartjes is een boek van Meike Schaling (Petit Gateau). Dit is een boek waarin je een basisrecept vindt voor tartelettedeeg en 60 verschillende vullingen/afwerkingen. Hieruit kun je heel veel inspiratie halen voor mooie en lekkere tartelettes.

Dosia Bakt Vegan
Voor degenen die vegan bakken vind ik Dosia Bakt Vegan echt een aanrader. Meestal is vegan gebak ook gelijk gezond/suikervrij, maar Dosia wilde juist lekker zoet en slecht gebak in een vegan jasje gieten. Naast de recepten voor verschillende soorten gebak deelt ze ook basisrecepten zoals het maken van een smaakvolle vegan roomboter, maar ze geeft ook tips over hoe je specifieke producten zoals eieren kunt vervangen.

Tips van Nori

Tessa Huff - Layered
Dit boek is perfect voor cakes, met een goede uitleg over het glad strijken van een taart. Op haar websites staan ook veel gratis recepten. Haar carrotcake met ananas is ontzettend lekker!

Pierre Herme - Macaron
Deze heb ik, maar vind ik niet echt per se een aanrader. Wel een fijn basisrecept voor macarons en goede inspiratie. Ook heel veel recepten voor lekkere vullingen en originele combinaties, die je eventueel ook zou kunnen gebruiken in tartelettes of voor in de choux, maar zelf heb ik er nog niet zo veel uit gemaakt.

Will Goldfarb - Room For Dessert
Dit boek is echt prachtig! (Mocht het ooit lenen en hij staat nog op mijn verlanglijst). Heeeeel veel mooie foto’s van desserts en inspiratie en smaken. In dit boek wordt er een leuke twist gegeven aan de klassieke patisserie. Wel moeilijke recepten en ook niet echt een bakboek, maar zeker een aanrader!

Tips van Citroenlimonade

Zoete lekkernijen
Als je niet zo dol bent op taarten maken maar wel houdt van lekker dingen is dit een ideaal bakboek. Het staat vol met recepten voor kleine tussendoortjes. Denk aan fudge, madeleines, kokosmakronen, slagroomtruffels, kleine taartjes en zelfs een recept voor Turks Fruit.
De recepten komen over de hele wereld vandaan en allemaal zijn ze duidelijk opgeschreven en kloppen. Sommige recepten zijn wat bewerkelijker andere zijn makkelijk en de meesten zijn gewoon voor de gemiddelde thuisbakker prima te doen. Bijna alle producten kun je makkelijk bij de supermarkt vinden en anders is het wel bij een Toko te krijgen.
Naast de recepten zijn er ook nog wat pagina’s met wat meer uitleg over bepaalde producten of achtergrondweetjes over de lekkernij dat maakt het maken van het recept nog een stukje leuker!

Zo te zien alleen nog maar tweedehands verkrijgbaar

Het Nederlandse Bakboek
Vorig jaar is dit boek eindelijk herdrukt. Het is een ontzettend leuk informatief boek met achtergrond informatie over bekende Nederlandse lekkernijen.
Recepten voor Limburgse vlaai, poffertjes, pannenkoeken, oranje koek, worstenbroodjes je vindt ze allemaal in dit boek. De recepten zijn aangepast naar de hedendaagse tijd, dus je kan gewoon bakken met gedroogde gist en boter. Sommige dingen zijn wel wat bewerkelijker dan andere, maar dat is duidelijk op te maken uit het recept.
Wat vooral opvalt is dat de Nederlandse keuken echt veel meer is dan we vaak denken en dat heel veel dingen super makkelijk zelf te maken zijn.

Brood uit eigen oven
Voor als je graag zelf brood wil bakken is dit echt een aanrader. Dit boek begint met achtergrond informatie en begint echt bij de basis van broodbakken. Heel helder en duidelijk staat uitgelegd hoe je het beste brood kan bakken.
Er staan recepten in voor het welbekende Nederlandse luchtige busbrood maar je vind ook recepten voorvloerbrood, broodjes (bolletjes e.d.) zuurdesembrood en voor feestelijk brood.
Een fijn basisboek om de fijne kneepjes van het broodbakken eigen te maken met mooie foto’s ook!

Tips van FrauHelga

Ik ben vooral gek op het bakken van koekjes! Mijn favoriete koekjesbakboeken zijn:

Dorie Greenspan - Dorie’s Cookies
Alle koekjes die ik tot nu toe uit dit boek gebakken heb, zijn goed gelukt. Dorie beschrijft verschillende technieken, en deelt recepten van koekjes die zij enkele jaren samen met haar zoon in een koekjesboutique in New York verkocht. Het boek is in het Engels maar de recepten zijn metrisch.

Sarah Kieffer - 100 Cookies

Weer een prachtboek! Sarah deelt in dit boek o.a. haar pan banging techniek waarbij je rimpels in je koekjes creëert. Maar er staan ook klassieke recepten in. Uit dit boek heb ik al diverse recepten gemaakt, en elk recept was succesvol. Wederom een Engels boek maar met metrische recepten.

Rutger van den Broek - Koekjesbijbel

In dit overzicht van koekjesbakboeken mag de Koekjesbijbel niet ontbreken. Rutger heeft in dit prachtige naslagwerk een zeer compleet overzicht gemaakt van o.a. veel verschillende Nederlandse koekjes. Soms heel populaire zoals bokkenpootjes, maar ook ‘vergeten’ koekjes zoals Hernhuttertjes. Ook buitenlandse koekjes zijn ruim vertegenwoordigd. Een must voor elke koekjesliefhebber.

Nog enkele fijne koekjesbakboeken:

Milk Jar Cookies Bakebook, The Cookie Shop Cookbook en The Cookie Collection.


Hoe doe ik…?
Hoe vries ik koekjesdeeg in, en hoe bak ik de bevroren koekballetjes af?
Draai balletjes van het koekjesdeeg zoals je gewend bent. Doe de bolletjes deeg een half uur op een bakplaat in de vriezer, daarna kan je ze in een bakje of zakje doen (ze plakken niet aan elkaar). Je kunt ze later per stuk of per stel afbakken in de oven. Ontdooi ze niet van tevoren, maar verleng de reguliere baktijd van de koekjes met ongeveer 2-3 minuten.


Bak challenge
Hieronder een overzicht van de recepten die zijn gemaakt tijdens de bak challenge.

Recept bak challenge 1

Verslag met foto's

Deze tekst wordt verborgen

Overzicht van alle tips

Deze tekst wordt verborgen

14 likes

Bizar hoe snel het gaat…

Ik heb de bakbijbel binnen, en ooooh ik kan niet wachten om te gaan bakken dit weekend!

10 likes

Beste carrot cake recept? Ga mogelijk deze week denk maken, gezien ruime hoeveelheid wortels in huis. Blader morgen ook nog even mijn bakboeken door maar jullie weten ook genoeg lekkers altijd!

Die van Rutger! Ik laat wel altijd de rozijnen weg want die vind ik niet zo lekker in carrotcake.

2 likes

Ik heb ooit een hele lekkere hier op het forum overgeschreven in mn receptenboek en die is ook op het vorige topic gedeeld! Vind dat recept echt mega lekker, vind het zo jammer dat ik niet meer weet van wie ik hem had overgenomen

Hopelijk is mn handschrift te lezen

Summary

19 likes

Wat, jouw handschrift is prachtig. Komt niet eens in de buurt van onleesbaar

4 likes

Ziet er goed uit. In welke maat vorm maak je hem? Aan de ingrediënten te zien in een kleinere vorm? Maar misschien schat ik dat verkeerd in.

1 like

Maak je een grapje? Makkelijker leesbaar ga je het niet vinden geloof ik :hushed:

5 likes

Ik heb een tijdje terug een soortgelijk recept gemaakt en daar kon ik een springvorm van 18 cm mee vullen en de cake ook nog een keertje doorsnijden.

2 likes

Vandaag een simpele appelcake gemaakt :yum:

21 likes


Iemand enig idee hoe dit “apparaatje” heet die de cupcakes vult

2 likes

Geen idee of 't de officiële naam is, maar als ik Google op cupcake dispenser krijg ik heeeel veel resultaten.

2 likes

Dankjewel! Ik ben echt al 2 dagen aan het zoeken haha, maar het woord dispenser was nog niet in me opgekomen :rofl:

9 likes

Weet iemand of ze poedersuiker in een grote zak (2kg ofzo) verkopen bij de Sligro of Makro? :grimacing:

2 likes

Ik weet niet wat je van plan bent, maar ik vind het nu al leuk. @George weet dit vast wel.

Ik zat leuk die bakspecial van Vriendin te zoeken bij Kruidvat, maar al die specials staan ook gewoon in mijn readly app. Dus even kijken of er wat tussen zit.

5 likes

Ik heb toevallig vandaag nog voor je gekeken of ze hem hier bij de kruidvat hadden maar ik zag uberhaupt geen tijdschriften hier?! :confused:
Zie nu dat je hem al via de app hebt :grin:

2 likes

:ok_hand::ok_hand:

Heb de kaneel vervangen voor koekkruiden, walnoten erdoor gedaan en een beetje schil van sinaasappel. Hij is lekker!

47 likes

Omg nee dit is perfect :heart_eyes:
Heb je het in de winkel gehaald toevallig?

Ik heb sinds jaaaaren weer een bananenbrood gebakken. Ben heel benieuwd hoe die smaakt. Eerst even afkoelen.

29 likes

Oké, echt super lekker :yum: Ik heb het recept van Miljuschka gebruikt en de hoeveelheid suiker gehalveerd.