Durf te vragen #5

Meeste pensioensfondsdingen kan je ook online inzien bij https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/

En andere berichten via mijnoverheid. Moet er zelf ook nog een keer doorheen :see_no_evil:

1 like

Dit adviseert Nibud:

  • Na 1 jaar: verzekeringspolissen die niet meer gelden
  • Na 2 jaar: salaris- en uitkeringsstrookjes kunnen weg
  • Na 3 jaar: de jaarafrekeningen van energiebedrijven
  • Na 5 jaar: de belastingaangifte, definitieve aanslagen over toeslagen, pensioenoverzichten, jaaroverzichten van werk en uitkering

In de praktijk tyf ik naslagdingen ergens in een map en kijk er dan 10 jaar niet meer naar om. Alles qua rekeningen of andere dingen met een ‘actie’ erin doe ik direct weg als ik heb betaald/actie uitgevoerd. Alleen overzichten enzo en jaarrekeningen bewaar ik. Dus in jouw voorbeeld gooi ik zorgrekeningen en gemeentelijke heffingen meteen weg (ervan uitgaande dat je die betaald hebt/automatisch afgeschreven worden). Alles van pensioen en overheid kun je in principe ook online terugvinden.

5 likes

Als je een rekening vergeet te betalen krijg je gauw genoeg een nieuwe brief :thumbsup: Dat kan bijna onmogelijk misgaan.

Op die pensioenwebsite staat alles overzichtelijk onder elkaar. Veel duidelijker dan al die stapels papier die je iedere jaar krijgt. Ik heb ook vijf pensioenpotje, is niet bij te houden. Moeite waard om een keer in te loggen.

4 likes

Dat kun je toch opvragen op zo’n website van het uwv ergens? Daar stond zelfs van mijn bedieningsbaantje op mijn 15e hoeveel uur ik daar in dat jaar gewerkt had.
Niet dat ik niet spastisch al die dingen bewaard heb hoor, mappen vol.

5 likes

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Cadeau inspiratie topic

Weet iemand (met een medische achtergrond bijvoorbeeld) wat de gangbare Nederlandse term is voor de ascending colon en descending colon?

1 like

Op mijn studie leerden we dat alleen in het Latijn en ik denk dat dat ook het meest gangbare is? Dus colon ascendens en colon descendens. Ik weet niet waar je het voor nodig hebt?

3 likes

Dankje! Moet een illustratie met Engelse tekst vertalen voor in een boek voor niet medisch publiek, maar het moet wel kloppen natuurlijk. En transverse colon is dan vast gewoon de colon transversum?

1 like

Anders kijk je even op de site van een patiëntenvereniging van darmziekten. Daar staan vaak ook plaatjes en benamingen die gangbaar zijn.

1 like

Goeie, thanks! Die zijn ook meer voor een breed publiek.

2 likes

Moet je steunkousen in je eigen maat kopen of groter? Als ik bij het HEMA op steunkousen zoek heb je ze t/m maat 42, maar ook t/m 47. Is het meer een panty? Die koop ik groter dan mijn eigen maat.

1 like

Dat gaat op schoenmaat en kuitomvang, zijn op internet wel maattabellen voor te vinden!

1 like

Sinds mijn zwangerschap zijn mijn voeten ‘hoger’. In de lengte zijn ze niet gegroeid, maar ik kan geen zooltjes in mijn schoenen dragen. Ik kan ook alleen schoenen met verwijderbaar voetbed kopen want anders passen ze niet.

Maar ik zou toch wel hele dunne zooltjes willen voor een beeetje extra steun. Heeft iemand misschien een aanrader hiervoor? Ik wil niet gewoon zo’n los plat fladdertje, wel een beetje ondersteuning hier en daar.

Bij de winkel waar ik werkte hadden we inlegzooltjes van Pedag, die geven wel steun maar zijn alsnog dun. Misschien past dat wel? Vm waren dat de pedag viva zooltjes

2 likes

Ik heb ze ooit aan laten meten ivm staand beroep. Denk dat misschien betere kwaliteit is (ook duurder…) dan van de Hema.

Maar het hangt er ook vanaf waarvoor je ze gaat gebruiken.

2 likes

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Het grote medische vragen-topic #2

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Caronatopic #14

3 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Algemeen supermarkten topic

Ik heb siliconen zooltjes die alleen in de hak van je schoen zitten en die lopen super fijn. Heb hiervoor zooltjes van de podo-therapeut gehad maar daar heb ik nooit aan kunnen wennen. Misschien is zoiets wat voor je?

1 like