Vandaag start de rechtszaak over de moord op Peter R. de Vries:
Ik zit nu de tijdlijn van de rechtszaak terug te lezen (er is nu pauze). Die berichten die er ook over en weer gestuurd zijn. Walgelijk. Je zal daar maar als nabestaanden zitten. Lijkt me echt vreselijk en heel emotioneel
Edit: wat een sterke slachtofferverklaringen van de kinderen. Vooral die van zijn dochter. Wauw
De verklaring van Kelly: https://twitter.com/Roycedevries01/status/1534153309245816832
De verklaring van Royce:
Zo die van zijn dochter komt binnen zeg poeh
Deze Donny was zeventien jaar toen hij zijn vorige straf kreeg. Dat hij onder het jeugdstrafrecht gestraft is kun je niet buiten beschouwing laten als je je beklaagd over de strafmaat óf dat hij de kans nog zes keer zou kunnen krijgen. In een fantasiewereld: ja. In de realiteit: nee. Blijft me verbazen hoeveel mensen in dit land de basis niet snappen. Verder wat @Falula zegt. Het allemaal vrij duidelijk uitgelegd.
Of hij het theoretisch letterlijk 6 keer of 1 of 2 keer kan doen binnen ons strafrechtsysteem heb ik inderdaad geen weet van.
Het gaat mij erom dat we het hebben over menselijkheid en bepaalde scenario’s accepteren.
Maar 5 jaar geleden was hij nog 17. Voor minderjarige gelden er ook weer hele andere regels. Om iemand vanaf zn 17e tot zn dood op te sluiten is ook nuet echt menselijk.
( ik praat zijn dingen niet goed)
Waarom beweer je dan dat het zou kunnen? Het domme is: dit is dus gewoon geen scenario wat zou kunnen omdat het in de praktijk gewoon niet zo zal zijn dat deze man nog 6 keer op deze manier vrijkomt en dan steeds zo’n daad begaat. Het is gewoon een infantiele weergave van de werkelijkheid om je gelijk te halen over iets wat je duidelijk niet begrijpt
Het jeugdstrafrecht is veel meer gericht op ‘opvoeden’ dan alleen afstraffen. Een half jaar jeugddetentie zegt niets over de totale duur van een traject. Hij is ook een aantal jaar behandeld. ‘Helaas’ gebeuren dit soort verschrikkelijke dingen…
Hij heeft na zijn 17de weer een kans gehad, nu is hij 22. Hij zal vast nog een keer vrijkomen in zijn volwassen leven.
Hoeveel kansen zijn er voordat deze op zijn?
Wauw je neemt alles wel heel letterlijk he.
Dat is dus geen gegeven. Het is reeel dat zo’n man nooit meer echt vrij zal zijn.
Nee ik reageer op wat jij schrijft. Ik zie niet in waarom ik meer in je berichten zou moeten lezen dan je schrijft. Edit: Het scenario wat je accepteert is dat iemand die een straf uitzit aanvullend intensief behandeld wordt en ooit door inschatting dat die dat aankan/er klaar voor is weer buiten komt en het dan fout gaat. Zolang je geen levenslange straffen/doodstraffen hebt (en ik denk dat we allemaal kunnen vaststellen dat dat inhumaan is) zul je dat moeten accepteren. Dat is totaal iets anders dan iemand die duidelijk gevaarlijk is steeds na een bepaalde termijn de samenleving weer in laten gaan. Tuurlijk ben je daartegen, dat is iedereen. Echter: daar gaat het hier niet om want dat is niet wat we in Nederland doen.
Je doet nu net of iemand die 2 keer of vaker een moord/ander zwaar delict begaat elke keer na een paar jaar vrij komt? Dat is per definitie gewoon niet zo dus je theorie klopt niet.
Ik heb het over menselijkheid en moreel gezien accepteren dat deze Donny geen normaal leven meer zal hebben versus een kans op nieuwe slachtoffers maken.
Of ik letterlijk weet na hoeveel tijd hij weer vrij kan komen en hoe vaak hij dit theoretisch zou kunnen doen was niet het punt dat ik probeer te maken. Om nou meteen te beginnen dat ik infantiel doe etc is ook weer niet nodig.
Ik snap oprecht niet wat je hiermee bedoelt want het is een valse tegenstelling.
Ok, ontleed mijn tekst maar letterlijk als je ook echt niet wil begrijpen wat ik zeg. Ik heb op dit moment geen tijd om uitgebreider te reageren dus ik laat het hier bij
Bedoelen de mensen hierboven die praten vanuit professioneel punt dat het beter is dat iemand een behandeling (tbs?) krijgt dan een lange(re) gevangenisstraf? Ik heb iniedergeval altijd begrepen dat dat gunstiger is als iemand na de gevangenis nog tbs krijgt, mede omdat dat verlengt kan worden als iemand ‘er nog niet klaar voor is’.
Ik wil best begrijpen wat je zegt, maar het slaat gewoon als een lul op een drumstel. Menselijkheid en accepteren dat Donny geen leven meer zal hebben staat niet tegenover een ‘kans’ op nieuwe slachtoffers. Je kunt vanuit menselijk oogpunt vinden dat een dader altijd perspectief moet hebben en het onmenselijk is als daders geen perspectief hebben. Zelfs al is dat perspectief de maximale straf + tbs. Het risico wat je dan accepteert is inderdaad dat zo’n dader na het uitzitten van een straf en intensieve behandeling ooit weer buiten kan komen te staan. Met de nadruk op kàn, want dat het kan wil niet zeggen dat het ooit gaat gebeuren. Je enige manier om dat te voorkomen is alle daders van ernstige delicten levenslang geven omdat er een kans bestaat dat ze ooit een nog ernstiger delict begaan. En zelfs dan zul je heel af en toe (want dit soort daden zijn een zeldzaamheid) een enorm brute moord hebben omdat er ook mensen zijn die je niet in beeld hebt die zoiets kunnen begaan.
Google is your Friend:
" ,Levenslang wordt tegenwoordig veel vaker opgelegd dan voor het jaar 2000. Toen gebeurde het ongeveer één keer per twee jaar, nu twee keer per jaar. Soms zelfs vier keer per jaar", weet Van Hattum. Het Forum houdt de cijfers bij: in het jaar 2000 zaten er in Nederland 10 mensen vast met een levenslange celstraf. Op 1 september 2021 waren dat er al 42, het zijn allemaal mannen. Daar bovenop liepen er op dat moment nog negen zaken waar al wel levenslang is opgelegd, maar waarin de verdachten in hoger beroep is gegaan. "
https://www.ad.nl/binnenland/weer-een-levenslange-celstraf-we-hebben-er-bijna-een-aparte-gevangenis-voor-nodig~a71128cf/
Ik vind 2 keer per jaar nog redelijk wat
Maar tbs is in principe gericht op terugkeer in de samenleving als het goed is. Dus dat wordt nooit levenslang opgelegd maar geëvalueerd op basis van de behandeling en het resultaat.
Correct me if i’m wrong.
En levenslang is in NL toch echt vaak levenslang. Alleen gratie is een uitzondering en dat wordt erg weinig verleend.
Volgens mij is het een hardnekkig misverstand dat men in NL snel eerder vrijkomt met levenslange gevangenisstraf. @Shadina
Volgens Wikipedia is er sinds 1970 5 keer gratie verleend. 1 keer per 10 jaar dus gemiddeld.
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de straf levenslang en de mensen die het opgelegd hebben gekregen en of het moreel wenselijk is of niet etc etc is het boek ‘Levenslang’ wellicht een aanrader (toevallig eerder deze week ook al getipt al was dat toen mbt een specifieke zaak ) Worden verschillende heftige zaken en moordenaars besproken, het opleggen vd straf door rechters en hun overwegingen dit wel of niet te doen, de kijk van overlevenden en nabestaanden erop, maar ook van advocaten en stichtingen, en of het humaan is of niet. Ook is het een heel naslagwerk van alle zaken tot dan toe (dacht 2012) waarin het danwel geëist of opgelegd is en van alle daders die het daadwerkelijk aan het uitzitten zijn met toelichting van hun daden. Wel interessant!
Uiteindelijk moet er iig ooit een mogelijkheid tot gratie zijn om het humaan en daarmee niet volledig uitzichtloos te laten zijn (en tegenwoordig dmv een toetsing na 25jr zitten). In theorie is die gratie er ook, al is het tot dusver wel pas enkele keren gegeven in de praktijk maar er zitten ook relatief weinig levenslang gestraften al tientallen jaren vast, dus dat is niet zo opmerkelijk verder al wordt dat vaak wel in discussies aangehaald dat er pas een paar keer gratie is verleend. En ook door advocaten trouwens geregeld als zij pleiten om hun client geen levenslang om deze reden op te leggen.