Stel je persoonlijke vraag #34

De discussie wordt voortgezet vanaf Stel je persoonlijke vraag #33 - #5264 door Foucher.

Eerdere discussies:

6 likes

Gaat @Jumpsuit in dit nieuwe topic eindelijk leren goeie polls te maken?

  • Nee, hopeloos
  • Ja, dat kan en zal ze doen
  • Ik ben jumpsuit en ik ben boos

0 stemmers

5 likes

Hoezo heb je die hoop nog

5 likes

Er is nu superveel ophef ook vanuit de Britse politiek omdat Comedian Jimmy Carr in een Netflix special (his darkest material) zegt

When people talk about the Holocaust, they talk about the tragedy and horror of 6 million Jewish lives being lost to the Nazi war machine. But they never mention the thousands of Gypsies that were killed by the Nazis. “No one ever wants to talk about that, because no one ever wants to talk about the positives.”

Is dit te ver gaan?

  • Ja gaat echt veel te ver
  • Nee moet kunnen
  • Nee hij maakt een grap juist omdat er ook aandacht voor andere groepen moet zijn
  • Ik weet het niet

0 stemmers

1 like

Ik vind humor niet snel te grof maar ik vind dit vooral geen goede grap

15 likes

Tis ook wel raar want er is nu ophef over, maar die special staat al ruim een maand op Netflix. En hij is aan het einde van een uur lang steeds grover wordende grappen die als doel hebben Jimmy te cancelen.

Maar nu gaat het fragment dus los van de context rond op SM en zijn heel veel mensen boos. Ik vind het zelf ook niet grappig, maar ik vind het wel selective outrage

7 likes

Ja als je zinnen zonder context gaat delen dan hebben veel comedians een probleem

3 likes

Volgens mij worden Romani nog steeds gediscrimineerd en dat negeren wij (nee, niet jij als individu, maar als Europese gemeenschap). Dus die grap is ongelofelijk fout, maar tegelijkertijd wringt het bij mij een beetje.

3 likes

Ik vind het vooral heel hypocriet, want nobody cares over zigeuners (ik vraag me eigenlijk af of ze nog zo genoemd worden?) en ze worden nog ontzettend gediscrimineerd. Nu opeens allemaal lekker woke zitten doen over een grap in een Netflix special? Naaaah.

Ik vind dat hij de vinger op een zere plek legt.

25 likes

Ik weet eigenlijk niet wat de juiste naam is. Jimmy zegt gypsy, wat wij dan vertalen als zigeuner. Maar het zijn verschillende groepen, Irish travelers zijn ook weer anders dan Roma en dan Sinti geloof ik.

En wij zeggen dan woonwagenbewoners/kampers maar die zijn lang niet allemaal ‘zigeuner’ qua afkomst dus idd lastig

4 likes

1 op 4000 joh das niks

Volgens mij heb je bij paracetamol volgens de bijsluiter ook 1 op 4000 kans op heftige bijwerkingen en dat krijgt ook niemand

6 likes

In het Antiracisme handboek van Chanel Lodik (aanrader!) staat daar wat over. Zigeuner is afgeleid van de Duitse woorden ‘stelende reiziger’ (ik hoop dat ik het goed onthouden heb). En dat het woord zigeuner dus niet meer gezegd kan worden. Dus dan reizigers of Roma idd. Alleen heb je natuurlijk verschillende groepen, dus dan is reiziger het beste denk ik.

Edit: het was rondtrekkende dief/boef (ziehende gauner)

15 likes

Bedankt! Ik meen idd ooit zoiets gehoord te hebben, dus zigeunerkamp typen voelde al vreemd maar durfde niet te zeggen wat het dan wel moest zijn. Ook omdat het rondtrekken vandaag de dag niet meer echt een ding is ook.

1 like

Ik ben me de hele dag door bewust van het feit dat ik dood kan gaan dus 1 op 4000 vind ik echt niks

2 likes

Gewoon, kan toch. Ik maak me er ook niet druk om maar ben me er wel bewust van

2 likes

Nee ook niet perse. Maar ja als jij zegt kans op 4000 denk ik nouja de kans dat ik overreden wordt lijkt mij veel meer dan 1 op de 4000.

5 likes

Nee is veel kleiner, anders zouden er in Nederland per dag meer dan 4250 mensen aangereden worden denk ik idk wiskunde

Tenzij je misschien super lomp bent en overal oversteekt dan wel

1 like

Ja statistisch gezien zal het ook wel zo zijn maar onstatistisch gezien zou het bij elk kruispunt gewoon finito kunnen zijn. Ik heb geen last van die gedachte, het maakt me niet depressief bang of ellendig, maar zo denk ik wel.

Denk dat die vorm van nadenken is ontstaan toen mijn super gezonde fitte moeder ineens kanker kreeg. Je weet het gewoon niet…

6 likes

Ja True

Ik vind het statistisch dan weer heel geruststellend dat ik slechts op 1 dag van m’n leven zal sterven en alle andere dagen niet.

Heb je ook geen kut aan maar het voelt wel bemoedigend.

33 likes

@Foucher I knooow, maar er mist sws veel merch in de shops :sob:
Ben nog steeds boos om de lelijke WandaVision merch die ze uitgebracht hebben